Hur är frågorna i "nya" PIL

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
TMK

Hur är frågorna i "nya" PIL

Inlägg av TMK »

Är det någon som vet mer om "nya" PIL-provet? Jag har förstått att antalet frågor har minskat till 40 men har frågorna samma karaktär som förr? Och byts de numera ut mellan varje provomgång?

Gissar att det inte är någon idé att plugga på de gamla frågorna som fanns på nätet (kanske aldrig var någon idé)?
Pilen

Hur är frågorna i "nya" PIL

Inlägg av Pilen »

Hej TMK!

Nya PIL-provet innehåller mycket riktigt 40 frågor istället för 48 som tidigare. Har inte själv skrivit det nya provet men har hört av andra att frågorna är av samma karaktär som tidigare. Nya provet har endast skrivits en gång, dvs under HT-15 så det går inte att säga om frågorna byts ut eller som tidigare delvis återanvänds.

När jag skrev PIL (visserligen det "gamla" provet, men ändå) använde jag mig mycket av de gamla frågorna som finns på diverse forum och försökte framförallt förstå den generella strukturen på frågorna och tankesättet. Är övertygad om att det är en bra idé att förbereda sig med hjälp av dessa för att få ett hum om vad som komma skall under provet oavsett om frågorna är exakt samma eller inte. Kan även rekommendera lite allmänt "iq-knep och knåp" (exempelvis det som brukar finnas i Illustrerad Vetenskap) för att träna hjärnan inför provet.

Var inte besviken om det inte går vägen första gången! Jag och den absoluta majoriteten av mina kursare skrev PIL minst två gånger innan vi kom in.

Lycka till! :tur:
TMK

Hur är frågorna i "nya" PIL

Inlägg av TMK »

Tack! Har nu varit på möte med studievägledaren på KI som tyvärr flaggade för art det finns en risk för att PIL kommer försvinna. Inget beslut taget och även om de bestämmer sig för att ta bort det så kommer det finnas kvar ca ett år efter beslutet. Känns deppigt oavsett för jag måste först läsa basår. Känns som en redig chansning för jag är tveksam till om jag någonsin kan skriva minst 1,8 på HP för att ta mig in direkt. Skrev 1,6 som bäst på gamla provet men misstänker att det kommer gå sämre nu på nya...
Skriv svar