PIL KI VT2016

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Gäst

PIL KI VT2016

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag ska skriva begåvningstestet och levnadsbeskrivning på KI nu på lördag. Min fråga är om jag i levnadsbeskrivningen bör nämna att jag pluggat en termin läkarprogrammet på annan ort? Jag tänker att detta inte är strategiskt om jag kallas till intervju sen för att det får mig att framstå som velig?

Tack på förhand!
Gäst

PIL KI VT2016

Inlägg av Gäst »

Du tjänar inget på att skriva det, snarare tvärtom. De kan ifrågasätta dig på intervjun om du tycker det är bra för samhället att ha tagit någon annans plats. Dessutom om du måste förlänga utbildningen med ett halvår kan de fråga om du tycker det är bra för samhället att göra det när läkarbristen är så stor. Jag ser inget positivt som kan komma av att nämna det. Jag tycker dock man ska vara ärlig så jag hade skrivit att jag gått en termin på en annan ort och sedan förberett bra svar på alla tänkbara frågor de har om det.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

PIL KI VT2016

Inlägg av Wolthura »

Jag kan bara svara för dom som går i min klass nu, men vi har relativt många som har gått på läkarprogram utomlands och även i Sverige som bytt till KI via PIL. Dom vände det till något positivt - dom visste att det var rätt för dom eftersom dom hade börjat innan, men ville byta till Sverige eller KI för att det är bättre. Vänd allt till din fördel, en bra sak att slänga in kan ju vara att du vill gå på KI för att det är bäst sett till forskning om du nu är intresserad av det. Försök att vara så ärlig som möjligt för din egen skull så du inte trasslar in dig!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar