LiU arbetslivserfarenhet, vilka yrken?

PIL vid KI, AU vid UmU, tidigare arbetserfarenhet, tidigare doktorering, et cetera.
Holger

LiU arbetslivserfarenhet, vilka yrken?

Inlägg av Holger »

Jag har läst på LiU´s hemsida om "Antagning till läkarprogram efter arbetslivserfarenhet". Där har de räknat upp ett antal exempel på yrken som ger behörighet. Dock undrar jag hur de resonerar kring "patientkontakt" eftersom arbete som kriminalvårdare ger behörighet, men inte apotekare.

Har mailat och frågat, fick då till svar att det görs en bedömning vid varje tillfälle.

Om det finns någon här (eller vet om någon) som sökt i den urvalsgruppen och inte haft en av de uppräknande exempelyrkena, hur gjorde ni då? Bifogade ni ett brev eller liknande?
Angelica

LiU arbetslivserfarenhet, vilka yrken?

Inlägg av Angelica »

Jag gissar att du redan fått svar vid det här laget men jag tänkte dela med mig av min personliga tolkning, i fall fler har tankar kring detta. Om man tänker på patientkontakt i form av att ha ansvar för vården av någon så blir det lättare att förstå varför vissa yrken räknas och andra inte. Att ansvara för vård av någon innebär också att du har kännedom om hur du bygger förtroende till din patient/brukare. I det fallet blir "kontakt" mycket mer än ge råd och service. Lycka till med din ansökan.
Holger

LiU arbetslivserfarenhet, vilka yrken?

Inlägg av Holger »

Hejsan!

Tack för ditt svar. Nja, funderat har jag gjort men haft svårt att komma till någon slutsats, eftersom jag inte vet vilka som har sökt via HPSU eller för den delen blivit antagna. Jag kommer att söka även i denna kvot (den andra är via HP) för att öka mina chanser.

En av anledningarna till att fråga i detta forum var att jag kommer att bifoga ett brev till min ansökan, och om jag då kan motivera mina erfarenheter med "rätt" motiv så borde mina chanser inte bli mindre iallafall... :glad:

MvH / Holger
Gast

LiU arbetslivserfarenhet, vilka yrken?

Inlägg av Gast »

Jag har sökt in till LiU och då skickat in papper för att försöka bli antagen till HPSU. Jag har inte ett av de yrken som finns uppräknade som exempel.
Nu står det under "mina anmälningar" på Antagning.se att jag tillhör urvalsgrupperna BII, HP och HPSU.

När det gäller att jag tillhör urvalsgruppen HPSU, betyder detta bara att mina inskickade dokument är mottagna av Antagning.se, eller innebär det att jag är behörig i denna urvalsgrupp (dvs slåss om en plats)?
Skriv svar