Kommer 1,60 någonsin räcka för att bli antagen i hp-kvoten?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
oscar

Kommer 1,60 någonsin räcka för att bli antagen i hp-kvoten?

Inlägg av oscar »

Jag får be om ursäkt över att jag gör så många inlägg som egentligen hade kunnat skrivits i ett och samma inlägg, men tankarna kommer när dom kommer.

Vad tror du om ett högskoleprovresultat på 1.6? Kommer det någonsin räcka för att bli antagen i högskoleprovurvalet till en läkarutbildning? Har du några tankar och spekulationer?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kommer 1,60 någonsin räcka för att bli antagen i hp-kvoten?

Inlägg av Nils »

Det vore inte omöjligt med nuvarande utveckling (jämför gränser och andelar antagna vt16-vt17).

Å andra sidan kommer hp-kvotens platsandel sannolikt att krympa till cirka 15 %, vilket vore mindre än hälften av andelen som kvoten har idag. Senaste gången hp-kvoten hade så platser, när ha-kvoten fortfarande fanns, gick den lägsta gränsen ofta vid 1,9 om inte 2,0.

Å tredje sidan har tillträdesutredningen också föreslagit:
  • en nedre åldersgräns för högskoleprovet, man ska fylla minst 19 år samma år
  • en förkortad giltighetstid för provresultat, från 5 till 3 år
  • ett stopp för att skriva högskoleprovet medan man har 3 giltiga resultat
Alla dessa tre förändringar kan ha en dämpande effekt på hp-kvotens gränsvärde.

Å fjärde sidan har tillträdesutredningen även föreslagit att hp-kvotens två delar (verbal respektive kvantitativ) ska kunna viktas olika vid uträkningen av den sammanlagda poängen, till exempel 60:40 istället för dagens 50:50. Jag har ingen aning om vilken viktning som då skulle användas vid läkarprogrammen. Jag har inte heller någon aning om hur olika viktningar skulle påverka gränsvärdet.

Sammanfattningsvis:
Det kan kanske hända att 1,60 räcker någonstans inom någon antagning från nu, men hur det blir efter att de föreslagna hp-förändringarna införs (inte garanterat, men troligt) är svårare att göra säkra gissningar om. Mina enteriska neuroner säger mig att det blir svårare, men det är bara min magkänsla.
oscar

Kommer 1,60 någonsin räcka för att bli antagen i hp-kvoten?

Inlägg av oscar »

Tack för ett informativt och väl skrivet inlägg! Jag får hoppas på att trenden med sjunkande antagningsgräns i hp-kvoten fortsätter och sjunker tillräckligt innan eventuella förändringar inträffar, för då blir det svårt att sia om framtiden verkar det som.
Skriv svar