Anmäla HP-fusk?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Gäst skrev:Jag har urusla betyg från gymnasiet (försummade gymnasiet totalt och gick ut med knappt VG i snitt) och skrev nyligen 1.8 på högskoleprovet vid första försöket. Å andra sidan är jag 30 bast och har en 5-årig grundexamen i bagaget. Men men, det förekommer iaf :ja:

I vilket fall, är det uppenbarligen fullkomligt bisarrt och oacceptabelt att fusket är så utbrett. Att fuska är moraliskt klandervärt men störst skuld i detta har ändå UHR som varit förbluffande slapphänta trots vetskap om fusket sedan flera år.
Samma här! Endast G-VG från gymnasiet, lyckades dock efter flera försök för tillräckligt högt för att antas på läkarprogrammet! Jag har inte sagt att betygen från gymnasiet är avgörande sålänge de är godkända, men det finns fall där man inte ens varit behörig att söka, varit 18+ och fixat 1,9-2 direkt...en normal funtad elev som fixar 2,0 ska utan problem kunnat fixa åtminstone ett G i sina betyg... Orättvist! Håller med, UHR BORDE SKÄMMAS! Fy för dom! Och stackars alla skolor som litar på att denna myndighet ska fixa jobbet!
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Eftersom nästan alla numera kallar sig Gäst blir det kanske svårt att hänga med. Jag har inte skrivit sedan sida 1 iaf om nån vill försöka hänga med i vem det är som skriver :P.

Jag ser också fram emot att höra hur det går i frågan!

Det finns två gamla avsnitt av Verkligheten i P3 från våren 2014 om fusk på HP. Det var första gången jag hörde om det och då hade det väl förekommit ett tag. Om någon vill lyssna (varför man nu skulle vilja bli ännu argare) så heter avsnitten "Spökskrivare på Högskoleprovet" och "jag gör det för att knäcka systemet". I det senare avsnittet (har jag för mig) säger spökskrivaren att han tycker att man har förtjänat att komma in på läkarprogrammet mer om man är villig att betala 100 000 kr för det, än om man bara har pluggat tills sig betygen, eller nåt i den stilen. Alltså wtf? Att ha bilden av att man har rätt till saker som andra inte har rätt till och att det är okej att göra vad man vill om det gynnar en själv är skrämmande. Det känns inte patientsäkert heller.

Hur som helst, jag stödjer som jag skrev innan TS fullt ut i detta och tror de flesta utom de som fuskar stödjer dig också. Så sjukt att någon som har betalat sig in ska ha folks liv i deras händer. Det finns så mycket personer som skulle bli så bra läkare som aldrig kommer in på grund av sådana människor. Väljer man att ta den risken så är man medveten om eventuella konsekvenser. Det är helt rätt att anmäla, jag skulle också gjort det om jag hade sådana uppgifter. Men det du tänkte på med allmän handling: tänk då på att det inte betyder att namn kommer ut ifall nån skulle begära ut handlingarna. Så bara för att du skickar uppgifterna så betyder det inte att den personen sedan kommer hängas ut offentligt på något vis, i alla fall inte på grund av vad du skrivit.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Gäst skrev:Eftersom nästan alla numera kallar sig Gäst blir det kanske svårt att hänga med. Jag har inte skrivit sedan sida 1 iaf om nån vill försöka hänga med i vem det är som skriver :P.

Jag ser också fram emot att höra hur det går i frågan!

Det finns två gamla avsnitt av Verkligheten i P3 från våren 2014 om fusk på HP. Det var första gången jag hörde om det och då hade det väl förekommit ett tag. Om någon vill lyssna (varför man nu skulle vilja bli ännu argare) så heter avsnitten "Spökskrivare på Högskoleprovet" och "jag gör det för att knäcka systemet". I det senare avsnittet (har jag för mig) säger spökskrivaren att han tycker att man har förtjänat att komma in på läkarprogrammet mer om man är villig att betala 100 000 kr för det, än om man bara har pluggat tills sig betygen, eller nåt i den stilen. Alltså wtf? Att ha bilden av att man har rätt till saker som andra inte har rätt till och att det är okej att göra vad man vill om det gynnar en själv är skrämmande. Det känns inte patientsäkert heller.

Hur som helst, jag stödjer som jag skrev innan TS fullt ut i detta och tror de flesta utom de som fuskar stödjer dig också. Så sjukt att någon som har betalat sig in ska ha folks liv i deras händer. Det finns så mycket personer som skulle bli så bra läkare som aldrig kommer in på grund av sådana människor. Väljer man att ta den risken så är man medveten om eventuella konsekvenser. Det är helt rätt att anmäla, jag skulle också gjort det om jag hade sådana uppgifter. Men det du tänkte på med allmän handling: tänk då på att det inte betyder att namn kommer ut ifall nån skulle begära ut handlingarna. Så bara för att du skickar uppgifterna så betyder det inte att den personen sedan kommer hängas ut offentligt på något vis, i alla fall inte på grund av vad du skrivit.


Efter att ha talat med UHR, så har jag fått det konstaterat att i en allmän handling så ingår en kopia av brevet. Denna kopia har då vem som helst rätt att begära, (väldigt skumt tycker jag!), eftersom UHR är en statlig myndighet. Jag trodde att vi i detta land värnade mer om personlig info...känns jätte dumt att det inte finns någon form av sekretess. Nu spelar det ingen roll för mig eftersom jag har valt att skriva på dator och varken känner eller har sett fuskarna i verkligheten, bor som sagt inte ens i samma stad som dessa. MEN tänk om man som klasskompis jade velat anmäla, det vore minst sagt bisarrt att en kopia av brevet där eventuell handstil kan identifieras samt kanske till o med namn som man av misstag har råkat ta med. Mailar man UHR så kommer ens mailadress med i den allmänt handlingen. Fy skäms på UHR, varför ska man i allsin dag krångla till det så mkt för personer som försöker motarbeta orättvisa! Sjukt system! Tycker att tipsare borde få fullt skydd o inte exponeras bara för att en anmälan blir en allmän handling! Kom igen!
Fuskoffret

Anmäla HP fusk

Inlägg av Fuskoffret »

Jag är så tacksam att du tänker anmäla. Jag blev utan plats i våras och fick senare veta att 5 personer slängts ut pga fusk, en av platserna skulle varit min. Men det blev istället till att snällt vänta 9 månader på nästa termin. Är fullständigt övertygad om att det finns åtminstone 5 till i just den kursen på KI med köpta resultat på HP efter att jag sett dokumentären...
Tvek

Anmäla HP fusk

Inlägg av Tvek »

Alltså.. Självklart hoppas jag att fuskare åker fast, men jag är YTTERST tveksam på att en personen som du uppger är någon som du aldrig har träffat eller på något sätt känner. När du anger på vilka grunder du tror sig veta att personen i fråga fuskar, trot du någon kommer tro på dig? Ingen är skyldig före motsatsen är bevisad; så hur tänker du bevisa det när du t.om är ängslig för att uppe ditt namn och mail? Uppenbarligen tänker du inte längre än vad näsan räcker och troligtvis kommer fuskaren klara sig från att bli "tagen". I bästa fall kan de ifrågasätta fuskarens prov om personen kanske inte talar så bra svenska, men till och med då hade personen/fuskaren bara kunnat säga att den helt enkelt bara gissat på rätt svar och på så sätt fått höga poäng. :vitflagg: :visslar: :glor:
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Fuskoffret skrev:Jag är så tacksam att du tänker anmäla. Jag blev utan plats i våras och fick senare veta att 5 personer slängts ut pga fusk, en av platserna skulle varit min. Men det blev istället till att snällt vänta 9 månader på nästa termin. Är fullständigt övertygad om att det finns åtminstone 5 till i just den kursen på KI med köpta resultat på HP efter att jag sett dokumentären...
Blir såklart ledsen för din skull! Va hemskt! Ja du, den klassen verkar vara speciell. Hur kan du vara övertygad om dom andra fuskarna? Har du info, så anmäl du med!
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Det var detta jag syftade på:
"Viktigt är också att skilja mellan allmän handling och offentlig handling: En allmän handling (alltså en handling som är förvarad, inkommen till eller upprättad hos myndigheten) behöver inte samtidigt vara offentlig. För att en handling skall vara offentlig krävs (1) att den är en allmän handling och (2) att den inte är sekretessbelagd. Så till exempel är en sjukhusjournal en allmän handling men inte en offentlig handling. Vem som helst kan alltså inte få tillgång till den, utan en sekretessprövning görs enligt 25 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen.[3]"

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen

Sådant som kan göra att någon lider men kan sekretessbeläggas. Däribland finns i vissa fall t ex hemadresser och hur mycket pengar någon har, alltså inte bara typ journaler. Så jag funderade på om fuskarens namn faller under detta, då den personen ju kan lida men av det. Men jag hittade inget om just det.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Tvek skrev:Alltså.. Självklart hoppas jag att fuskare åker fast, men jag är YTTERST tveksam på att en personen som du uppger är någon som du aldrig har träffat eller på något sätt känner. När du anger på vilka grunder du tror sig veta att personen i fråga fuskar, trot du någon kommer tro på dig? Ingen är skyldig före motsatsen är bevisad; så hur tänker du bevisa det när du t.om är ängslig för att uppe ditt namn och mail? Uppenbarligen tänker du inte längre än vad näsan räcker och troligtvis kommer fuskaren klara sig från att bli "tagen". I bästa fall kan de ifrågasätta fuskarens prov om personen kanske inte talar så bra svenska, men till och med då hade personen/fuskaren bara kunnat säga att den helt enkelt bara gissat på rätt svar och på så sätt fått höga poäng. :vitflagg: :visslar: :glor:
Enligt UHR har man ingen anledning att ange på vilka grunder anmälan görs. Ett enda namn och personnummer räcker. Jag vet inte hur utredningen kmr att göras, om den nu ens gör. Men jag tänker iallafall upplysa UHR, det får räcka. Det är upp till dom att göra som dom vill med infon. Och jag behöver inte bevisa något! Jag talar om för UHR att dom borde granska en viss person! Det kallas för att misstänka och inte fastställa fuskar! Och det gör man genom att tipsa! Och du verkar inte ha särskilt bra koll men görs en granskning så krävs det en större ursäkt än bara "gissat" sig fram. Du verkar väldigt skeptisk som påstår att ingen ska tro på mig...undra vf? Jag bryr mig ej vem som bryr sig om mig. Vad jag bryr mig om är att skrämma andra som försöker fuska.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Gäst skrev: Enligt UHR har man ingen anledning att ange på vilka grunder anmälan görs. Ett enda namn och personnummer räcker. Jag vet inte hur utredningen kmr att göras, om den nu ens gör. Men jag tänker iallafall upplysa UHR, det får räcka. Det är upp till dom att göra som dom vill med infon. Och jag behöver inte bevisa något! Jag talar om för UHR att dom borde granska en viss person! Det kallas för att misstänka och inte fastställa fuskar! Och det gör man genom att tipsa! Och du verkar inte ha särskilt bra koll men görs en granskning så krävs det en större ursäkt än bara "gissat" sig fram. Du verkar väldigt skeptisk som påstår att ingen ska tro på mig...undra vf? Jag bryr mig ej vem som bryr sig om mig. Vad jag bryr mig om är att skrämma andra som försöker fuska.
Helt rätt, kör på med tipsningen!
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Tvek skrev:Alltså.. Självklart hoppas jag att fuskare åker fast, men jag är YTTERST tveksam på att en personen som du uppger är någon som du aldrig har träffat eller på något sätt känner. När du anger på vilka grunder du tror sig veta att personen i fråga fuskar, trot du någon kommer tro på dig? Ingen är skyldig före motsatsen är bevisad; så hur tänker du bevisa det när du t.om är ängslig för att uppe ditt namn och mail? Uppenbarligen tänker du inte längre än vad näsan räcker och troligtvis kommer fuskaren klara sig från att bli "tagen". I bästa fall kan de ifrågasätta fuskarens prov om personen kanske inte talar så bra svenska, men till och med då hade personen/fuskaren bara kunnat säga att den helt enkelt bara gissat på rätt svar och på så sätt fått höga poäng. :vitflagg: :visslar: :glor:
Och VARFÖR är det så viktigt för dig att veta om jag känner fuskarna eller inte? Vad spelar det för roll! Min uppgift är inte att bevisa något utan att endast TIPSA! Jag har starka grunder som stödjer denna teori men jag tänker av privata skäl ej ange vilka det är. Det är som sagt upp till UHR! Och ja, jag tänker inte avslöja min identitet för att jag helt enkelt inte behöver.
Skriv svar