Anmäla HP-fusk?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Hakke1 skrev:Lycka till TS! Du har nog den absoluta majoritetens stöd bland oss läkarstudenter :-) Av ren nyfikenhet: vilken skola och termin är det som denna/dessa individer går på?
Tack! Önskar att jag kunde säga att jag ej vill gå in på några detaljer, men borde ej vara så svårt att lista ut om man följt media de senaste dagarna (reportage SVT) ;) ...går dock ej varken i samma skola eller termin som denna/dessa och som tur är har jag endast ett fåtal terminer kvar av utbildningen, alltså kmr jag endå aldrig att att träffa på denna/dessa vilket gör det lättare...Men världen är inte så liten som man tror och rykten sprider sig snabbt. Jag hoppas innerligt att denna/dessa inte blir fällda, vill inte ha rätt.. Men om så är fallet är det synd. Nu känner jag tack vare ert stöd att det inte är fel att upplysa UHR om denna/dessa...visar det sig vara fel, vilket jag starkt betvivlar, så är det ju bara tur och ett tecken på att uhr ta sådant på allvar!
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Anmäla HP fusk

Inlägg av Hakke1 »

Gäst skrev:Tack! Önskar att jag kunde säga att jag ej vill gå in på några detaljer, men borde ej vara så svårt att lista ut om man följt media de senaste dagarna (reportage SVT) ;) ...går dock ej varken i samma skola eller termin som denna/dessa och som tur är har jag endast ett fåtal terminer kvar av utbildningen, alltså kmr jag endå aldrig att att träffa på denna/dessa vilket gör det lättare...Men världen är inte så liten som man tror och rykten sprider sig snabbt. Jag hoppas innerligt att denna/dessa inte blir fällda, vill inte ha rätt.. Men om så är fallet är det synd. Nu känner jag tack vare ert stöd att det inte är fel att upplysa UHR om denna/dessa...visar det sig vara fel, vilket jag starkt betvivlar, så är det ju bara tur och ett tecken på att uhr ta sådant på allvar!
Haha alright, misstänker att det är KI du åsyftar :oskyldig: Tråkigt! Har hört om några yngrekursare (främst preklin) som uppvisar dåliga svenskkunskaper samtidigt som de kommit in med HP-resultat på 1.8+ och inte presterat särskilt bra studiemässigt sedan, så blir intressant att veta om din misstänkte är en av dessa.
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Hakke1 skrev:Haha alright, misstänker att det är KI du åsyftar :oskyldig: Tråkigt! Har hört om några yngrekursare (främst preklin) som uppvisar dåliga svenskkunskaper samtidigt som de kommit in med HP-resultat på 1.8+ och inte presterat särskilt bra studiemässigt sedan, så blir intressant att veta om din misstänkte är en av dessa.
Ja men självklart är det KI jag syftar på! Och självklart är det en av de "nyaste klasserna"... Faktum är att fusk har blivit mkt vanligare sen 2-3 år tillbaka. Jag betvivlar att det förr förekom i den utsträckning det gör idag. Jag tar extra illa vid eftersom jag själv kom in via HP, HP blev min räddning! Men jag la dock mycket tid på att studera och kom in i programmet som en av de äldsta (åldern) i klassen. Jag tyckte att det var värt det, så att unga 19-20 åringar (även äldre) ska ta genvägar är så orättvist! Jag har liksom själv flyttat från familj o stad för att plugga, jag har fått offra saker vilket är en självklarhet att jag gör eftersom jag anser att läkaryrket är ett yrke som kräver uppoffringar. Personer som kommit in med HP och som man sen tidigare vet om har haft urusla betyg bör man se upp för..alla jag känner som kommit in via HP inklusive mig själv har haft rätt ok betyg men dom med URUSLA betyg är verkligen ett varningstecken tycker jag! Jag håller med om att personer med mycket begränsade språkfärdigheter inom svenska och som kmt in via HP får en att bli lite konfunderad, hur klarar man av svenska orddelen på hp liksom? Väldigt få som har ett tillräckligt starkt minne att under tidspress lyckas komma ihåg ord som man memorerat in eller? Dock känner Jag känner själv några med dåliga svenska kunskaper som presterat på topp tack vare deras starka engelska men alla dessa har kommit in i programmet via betyg från deras hemland.

Synd att er skola, KI, som har sån prestige ska handskas med Såna studenter... Inte så kul för dig att veta att du nu ovetande går i samma skola som 5 fuskare! Tack o lov slipper jag gå i samma skola som såna! Men men det känns endå surt att jag fått offra mer än andra :O
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Anmäla HP fusk

Inlägg av Hakke1 »

Gäst skrev: Ja men självklart är det KI jag syftar på! Och självklart är det en av de "nyaste klasserna"... Faktum är att fusk har blivit mkt vanligare sen 2-3 år tillbaka. Jag betvivlar att det förr förekom i den utsträckning det gör idag. Jag tar extra illa vid eftersom jag själv kom in via HP, HP blev min räddning! Men jag la dock mycket tid på att studera och kom in i programmet som en av de äldsta (åldern) i klassen. Jag tyckte att det var värt det, så att unga 19-20 åringar (även äldre) ska ta genvägar är så orättvist! Jag har liksom själv flyttat från familj o stad för att plugga, jag har fått offra saker vilket är en självklarhet att jag gör eftersom jag anser att läkaryrket är ett yrke som kräver uppoffringar. Personer som kommit in med HP och som man sen tidigare vet om har haft urusla betyg bör man se upp för..alla jag känner som kommit in via HP inklusive mig själv har haft rätt ok betyg men dom med URUSLA betyg är verkligen ett varningstecken tycker jag! Jag håller med om att personer med mycket begränsade språkfärdigheter inom svenska och som kmt in via HP får en att bli lite konfunderad, hur klarar man av svenska orddelen på hp liksom? Väldigt få som har ett tillräckligt starkt minne att under tidspress lyckas komma ihåg ord som man memorerat in eller? Dock känner Jag känner själv några med dåliga svenska kunskaper som presterat på topp tack vare deras starka engelska men alla dessa har kommit in i programmet via betyg från deras hemland.

Synd att er skola, KI, som har sån prestige ska handskas med Såna studenter... Inte så kul för dig att veta att du nu ovetande går i samma skola som 5 fuskare! Tack o lov slipper jag gå i samma skola som såna! Men men det känns endå surt att jag fått offra mer än andra :O
Enligt reportaget har fusket varit igång de senaste 9 proven, så 4.5 år ungefär. Som du säger har det ökat de senaste 2-3 åren och den mediaexponering som detta fick i höstas har nog tyvärr lett till att fler hittat till denna "metod" än folket från Stockholm/Lund (där de större spökskrivargrupperna finns). Uppdatera gärna sen om hur det har gått och så! Om du inte vill göra det offentligt - skicka gärna PM. :ja:
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Det kan jag absolut göra! Undrar dock hur lång tid sånt här tar? Och man undrar om UHR alltid upplyser fuskaren och anger själva "tipset" som getöga. Tycker inte om att saker ska vara en allmän handling, det skrämmer folk från att anmäla. Jag är dock ej orolig känner som tur ej dessa fuskare och kmr med största sannolikhet aldrig heller att stötta på dom då jag bor i en annan stad. Men jag mådde endå lite dåligt inför beslutet eftersom jag inte vill vara den som förstör för någon annan. Men orättvisa vägrar jag att acceptera!
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Givits*
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Anmäla HP fusk

Inlägg av Hakke1 »

Gäst skrev:Det kan jag absolut göra! Undrar dock hur lång tid sånt här tar? Och man undrar om UHR alltid upplyser fuskaren och anger själva "tipset" som getöga. Tycker inte om att saker ska vara en allmän handling, det skrämmer folk från att anmäla. Jag är dock ej orolig känner som tur ej dessa fuskare och kmr med största sannolikhet aldrig heller att stötta på dom då jag bor i en annan stad. Men jag mådde endå lite dåligt inför beslutet eftersom jag inte vill vara den som förstör för någon annan. Men orättvisa vägrar jag att acceptera!
Skulle tro att UHR är rätt snabba på bollen om den information du har är bra. Skriv en bra motivering till vad du baserar dina misstankar på så borde det gå relativt snabbt.
Du behöver inte må dåligt! De som fuskat och betalat 80-120k för sitt resultat är väl medvetna om risken - speciellt om de skrivit 0.0-0.7 innan alt har riktigt dåliga gymnasiebetyg (ffa i kärnämnena). Du gör samhället och dina framtida kollegor en tjänst :ja:
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Hakke1 skrev:Skulle tro att UHR är rätt snabba på bollen om den information du har är bra. Skriv en bra motivering till vad du baserar dina misstankar på så borde det gå relativt snabbt.
Du behöver inte må dåligt! De som fuskat och betalat 80-120k för sitt resultat är väl medvetna om risken - speciellt om de skrivit 0.0-0.7 innan alt har riktigt dåliga gymnasiebetyg (ffa i kärnämnena). Du gör samhället och dina framtida kollegor en tjänst :ja:

Tack så mkt för ditt stöd! Det lättar på samvetet! :) att anmäla eller inte anmäla kanske också har att göra med mognad och liveerfarenheter likaväl som personlighet..men för min del som är betydligt äldre än andra läkarstudenter så handlar det mer om en fråga att jag med säkerhet försöker göra framtiden mer rättvis och framförallt för mina egna barn. Jag vill inte att sånt här förekommer oavsett utbildning, spelar ingen roll om det är sjuksköterska eller läkare man ska bli. Håller tummarna för att UHR tar vidare detta fall! Tack igen för att du tar dig tid att skriva:)
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Du får ursäkta mina stavfel, skrev snabbt!

Livserfarenheter* ska det självklart stå
Gäst

Anmäla HP fusk

Inlägg av Gäst »

Jag har urusla betyg från gymnasiet (försummade gymnasiet totalt och gick ut med knappt VG i snitt) och skrev nyligen 1.8 på högskoleprovet vid första försöket. Å andra sidan är jag 30 bast och har en 5-årig grundexamen i bagaget. Men men, det förekommer iaf :ja:

I vilket fall, är det uppenbarligen fullkomligt bisarrt och oacceptabelt att fusket är så utbrett. Att fuska är moraliskt klandervärt men störst skuld i detta har ändå UHR som varit förbluffande slapphänta trots vetskap om fusket sedan flera år.
Skriv svar