Är extrema höjningar möjliga?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

CSN räcker till 240 veckor veckor vilket motsvarar 6 års heltidsstudier, dvs 12 terminer och inte 10.

CSN täcker därmed hela läkarprogrammet.
Constatinou

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Constatinou »

Sedärja.
Jast

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Jast »

Ett tips är att lägga kemin sist ifall du tänkte ta ett ämne åt gången på komvux.
Kemin är det man använder mest sen i läkarprogrammet.
AnnaM

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av AnnaM »

Att skriva provet med en äggklocka är inte samma sak som att skriva det på plats. Svårt att hålla fokus under 4-5 timmar utan att ha pressen på sig att prestera. Så det är absolut bra att skriva högskoleprovet även fast du tror att du hade failat totalt. Sen förundras jag alltid lite över att det är så många som säger att dom väljer att inte plugga i gymnasiet för att dom inte behöver det, för att sedan komma på att dom visst behövde det. Och ändå säger att dom är smarta. :tummarupp:
Guest

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Guest »

Hej! Jag hade inte tillräckliga betyg i gymnasiet, gjorde hp en gång i ettan och fick 0.9, pluggade till hp ett par ggr efter jag gick ut gymnasiet och går nu på läkarprogrammet :-) Allt är möjligt!! Det gäller bara att inte ge upp.
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

Blir sjukt taggad av att höra detta. Trots att jag vet att det rimligtvis bör gå om man kämpar lite, var jag tvungen att höra att någon faktiskt hade lyckats också.

Hur mycket fick du på HP då och var kom du in?

Själv pluggar jag helst i Göteborg, då jag har bostad här och lite krux om man ska sälja den osv.
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

Betyg har givetvis en stark korrelation till individens allmänna begåvning och ja, det är väldigt många som överskattar sin begåvning, varför även jag själv upplever det som komiskt att läsa/höra att personen i andra änden minsann är smart, oftast smartare än de flesta.

Nu råkar det vara så att jag helt enkelt inte fattade tycke för skolan jag har gått på och heller ej känt mig motiverad att plugga. Har genomgått en serie utredningar i yngre ålder då någon hade trott att jag var autistiskt, vilket jag inte är, skiter bara i det mesta... Under sagda utredningar genomfördes givetvis en mängd olika tester och bedömningar, varav man kom fram till en uppskattad IQ på 144, så ja, statistiskt sett är jag mer begåvad än en snitt-Svensson. Tilläggas skall att jag inte vet hur man kokar pasta, troligen p g a ointresse, snarare än dumhet... :P

God natt

/Cynikern
NiIs

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av NiIs »

144!
Vilket test var detta?
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

WISC dessvärre hehe, så kvalificerar antagligen inte för 144 på WAIS. Är inte insatt i skillnaderna mellan de båda men antar att WAIS är svårare?
Gäst

Är extrema höjningar möjliga?

Inlägg av Gäst »

Jag gissar iallafall att det var WISC, har faktiskt ingen aning då jag var typ 7-8 år...
Skriv svar