Varför är hp-resultaten lägre nu än med gamla provet?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
bluejay43
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2013, 14:55

Varför är hp-resultaten lägre nu än med gamla provet?

Inlägg av bluejay43 »

Nils skrev:Antalet provdeltagare i höstens högskoleprov var det högsta på 15 år.
Hösten år 1998 skrevs provet av 55.283 personer, nu skrevs det av 54.350 personer.

http://läkarstudent.se/hogskoleprovet.html#poangfordelning
Varför sjunker poängen? Blir provet svårare eller är deltagarna mer oförberedda?
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Magnus A »

Anledningen till att högskoleprovsresultaten sjunker är nog att provdeltagarna har blivit sämre på det som provet mäter. Kunskapsnivån sjunker ju även allmänt bland skolelever och studenter enligt både internationella jämförelser och enligt lärare som tar emot studentet på högskolan. Finns säkert många orsaker till detta, en av dom största är troligen att en stor andel studenter i den aktuella åldersgruppen har invandrarbakgrund och därmed få kämpa med det Svenska språket mer än infödda och kanske inte heller har den utblidningsbakgrund dom behöver om dom kommit hit lite senare under uppväxten. En annan viktig faktor jag kan tänka mig påverkar kunskapsnivån jämfört med läget för 20 år sedan är att mer tid går åt till spel, facebook osv på bekostnad av studietid. Värt att notera är att det var en hel del klagomål på den sjunkande kunskapsnivån redan då.

När det gäller förberedelser tror jag fler pluggar på inför högskoleprovet nu än tidigare. När jag gick i gymnasiet på 90-talet hörde jag aldrig talas om att någon förberedde sig i veckor eller månader innan provet, på sin höjd gjorde man testuppgifterna som fanns i högskoleprovsinformationen man fick hemskickad före provet. Numera verkar många läsa på olika områden i hopp om att höja sig något.
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Backworldsman »

Med det resonemanget så tycker jag att det är lite suspekt att resultaten kraftigt började försämras just i samband med att ett nytt högskoleprov infördes och stora förändringar genomfördes. Hade det varit kunskapsnivåerna som mer eller mindre plötsligt försämrades så borde detta ses i statistiken till antagningsgränserna med betyg också. Jag kan inte se något sådant samband för perioden som följde efter det nya högskoleprovet.

Med det sagt så kan det fortfarande ha varit en bidragande faktor, men min tolkning är att det i så fall är en mindre betydande variabel i analysen. Jag misstänker att normeringen helt enkelt gjordes mer restriktiv eftersom man ville ha en bättre nyansering i toppskiktet.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Magnus A »

Ja, om resultaten plötsligt sjunkit så tyder det på ändring av normeringen, jag kände inte till att det var så, när hände det?
Min egen uppfattning är att provet blivit lättare och lättare de 6 gånger under 20 år som jag skrivit det men det kan ju också bero på att min förmåga ökat över åren även om det förefaller osannolikt :wink:. Framförallt blev det lättare (för mig) när man plockade bort den allmänorienterade delen någon gång i mitten av 90-talet.

Att betygen inte gått ner kan ju bero på en konstaterad betygsinflation. Att kunskapsnivån hos studenterna har sjunkit över åren är väl ett faktum?
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: Statistik för högskoleprovet

Inlägg av penfold »

Jag mailade lite med Per Erik som kan allt om det där.
Hej Per Erik!

Kan man säga att det är svårare eller lättare att få 2.0 sedan provet gjordes om 2011?
Går det ens att rättvist jämföra?
När jag kollar normeringarna från innan höstprovet 2011 så verkar 0.4-0.8procent ha fått 2.0
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fp ... 13665.html
medan efter så är det 0.3 (höst 11, vår 12)

Sedan höstprovet 2012 när man började med tvådecimalsnittet så har 2.0 legat på 0.1% båda gångerna, de bästa 0.4% har fått 1.9 eller bättre, dvs cirka lika stor andel som förr fick 2.0

Hur kommer detta sig?
Tpf/Penfold
Hej Penfold,


Att andelarna inte är lika stora kan bero på flera saker. Dels genom införandet av tvådecimalsnittet som du säger, eftersom t.ex. 1.95 tidigare avrundades till 2.0 (för övrigt skulle tvådecimalsnittet ha införts redan hösten 2011 enligt de ursprungliga planerna, men p.g.a. antagningssystemets beskaffenhet kunde inte detta göras så tidigt). Dels beror skillnaderna också till viss del på skillnader i provtagargruppernas sammansättning. På det gamla provet, fram till våren 2011, så var det en större andel provtagare som hade läst minst 2 år i högskolan eller minst treårigt gymnasium och en mindre andel som hade läst högst 2 år på gymnasiet jämfört med de som tagit provet från hösten 2011 och framåt. Dvs. de som tagit det nya provet har en lägre utbildningsnivå i genomsnitt. Dessutom är det nu för tiden en större andel provtagare som är högst 20 år gamla (och det finns ett positivt samband mellan ålder och provresultat, speciellt på den verbala delen). Sedan är det så att när normeringen gjordes hösten 2011 så normerades de två provdelarna var för sig till det nya provet (eftersom ursprungstanken med omarbetningen av provet var att de två provdelarna skulle kunna användas flexibelt beroende på sökt utbildning), och eftersom de två provdelarna inte korrelerar perfekt med varandra (dvs. de mäter olika saker) så blir poängfördelningen ”smalare” med lägre andel personer med låga respektive höga poäng och större andel i mitten av fördelningen.


När det gäller om det går att rättvist jämföra resultat från det gamla och det nya provet så skulle jag säga att det är så rättvist det går att få det. Men det är också så att det nya provet är så pass olikt det gamla (framförallt när det gäller fokus på matematik) att det är svårt att hävda att en viss poäng på det gamla betyder exakt samma sak som en viss poäng på det nya provet (även om sambandet sett på gruppnivå är högt). Jag har också för mig att det fördes diskussioner på dåvarande Högskoleverket om att införa en speciell kvotgrupp för de gamla resultaten fr.o.m. hösten 2011, men varför det inte blev så vet jag inte.


Hälsningar

Per-Erik
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för högskoleprovet

Inlägg av Nils »

Tack för att du delade med dig!
Skriv svar