HJÄLP Snabbt plugga till HP

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Gäst

HJÄLP Snabbt plugga till HP

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag ska göra högskoleprovet nu i höst för fjärde gången, men har tyvärr inte kunnat prioritera att plugga särskilt mycket inför det. Jag har skrivit 1.7 två gånger och skulle väldigt gärna höja mig till åtminstone 1.75. Den kvantitiativa delen är inga problem, har skrivit 2.0 två av tre gånger, problemet ligger i den verbala delen. Så nu till min fråga: Hur pluggar jag snabbt upp mitt resultat på den verbala delen? Någon som har något bra tips? Absolut svårast har jag nog för meningskompletteringen, men tycker generellt att hela den verbala delen är rätt svår (har haft 1.4 de två senaste gångerna).
Hoppas någon kan hjälpa mig, vore guld värt!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: HJÄLP Snabbt plugga till HP

Inlägg av Nyberg89 »

Läs sådant du tycker är roligt, om det nu råkar vara lite svårare grejer är det ett plus. Det är viktigt att du gillar det du läser, det underlättar och tar dig igenom mer text än annars. Allt handlar egentligen om att vara van och förstå det man läser (och inte glömmer). Med lite hjärna kan man sen läsa de flesta uppgifterna. Du verkar värdera plugg inför provet och verkar vara lite skrämd över att du har så lite tid kvar inför provet. Ta det lugnt och skaffa ett lugn, är du pressad och stressad kommer du inte prestera.
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: HJÄLP Snabbt plugga till HP

Inlägg av Magnus A »

Ett tips för läsförståelsedelen är att försöka relatera till och intressera sig för texterna. På så vis brukar mycket mer fastna och det blir ganska lätt att svara på frågorna. Jag har gjort så att jag snabbt men intensivt läst igenom texten och sedan svarat på frågorna dels från minnet, dels genom att leta upp svaren i texten. Fastnar jag på en fråga hoppar jag över den tills jag gjort alla texter. Detta har funkat bra för mig, jag har lyckats skriva 2,0 tre gånger i rad (med någrs års mellanrum) :smart: :tunga:
Skriv svar