Högskoleprovet får godkäntgräns

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Nils »

Nyligen uppmärksammades det i media att många blivit antagna till lärarutbildningar via högskoleprovskvoten med endast 0,1 i normerad poäng.

Regeringen har därför bestämt att det skall införas en godkäntgräns för högskoleprovet.
Dagens Nyheter skrev:Universitets- och högskolerådet får i uppdrag att lämna förslag på en rimlig nivå om var gränsen ska ligga. Formellt expedieras ärendet i veckan.
Dagens Nyheter skrev:– DN:s granskning satte fokus på frågan. Flera högskolor har påpekat att det är för många studenter som kommer in via högskoleprovet som har för bristfälliga förutsättningar att gå färdigt, säger Jan Björklund.
För vidare läsning, se dessa texter:
* Dagens Nyheter: Gräns för godkänt införs för högskoleprovet
* Sveriges Förenade Studentkårer: Spärr öppnar inte för lösningar
* Svenska Dagbladet: Antagningen inte det enda som måste göras om
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av empezar »

Konstigt att man inte tänkt på detta tidigare. Det är ju ett prov. Att bli antagen till en utbildning med 0 råpoäng på högskoleprovet är ju absurt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Per

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Per »

Frågan är var gränsen kommer att dras och om den gäller totalpoängen eller per provdel.

1,0 skulle intuitivt kännas som en "pedagogiskt motiverbar" nivå, tycker jag.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av 1886 »

Genom att sätta en godkäntgräns som är högre än genomsnittsresultatet så blir väl rimligtvis HP-kvoten mycket mindre eftersom många sökande "försvinner"...

Edit: Eller hp-kvotens storlek kanske alltid är lika stor, oavsett hur många som söker i den kvoten?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Wiiizzy »

Antar att man inte haft en godkäntgräns tidigare då provet är normerat i sin natur. Genom att sätta en gräns säger man m.a.o. rakt ut att så och så många procent av de som skriver högskoleprovet inte ska få komma in på högskola eller universitet.
Med det sagt förstår jag självklart att införandet av en godkäntgräns är ganska vettigt med tanke på vilka problem nuvarande system orsakat på vissa utbildningar.


1886 skrev:Edit: Eller hp-kvotens storlek kanske alltid är lika stor, oavsett hur många som söker i den kvoten?
Ja, jag har för mig att minst 1/3 av platserna måste vara tillägnade HP enligt gällande regler.
Per

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Per »

Jag antar att ifall antalet ansökare inom hp-kvoten blev för litet för att fylla den så skulle platserna tillfalla en annan kvot... dvs inget som skulle beröra läkarprogrammet men säkert en hel del andra utbildningar.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av empezar »

Wiiizzy, i Umeå ville man på termin 2 (läkarprogrammet) införa en godkäntgräns så att 10 procent alltid blev underkända. Att bli underkänd en gång betyder ju inte att man blir underkänd nästa gång. Att bara låta de 90% bästa få godkänt på provet och kunna söka till universitetet i HP-kvoten tycker jag inte är speciellt konstigt. Egentligen borde gränsen ligga högre. Att det ska vara helt kravlöst i HP-kvoten är ju konstigt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Gäst »

Å andra sidan kan man fråga sig vilken nytta den grundläggande behörigheten gör om det visar sig att folk som är behöriga att söka utbildningen inte klarar av den.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av empezar »

Godkäntgränsen är synnerligen kritik mot den nuvarande behörighetsgränsen. Men så betyder ju godkänt (i gymnasiet) bara i princip att man deltagit på kursen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Gäst

Re: Högskoleprovet får godkäntgräns

Inlägg av Gäst »

Hur tror ni att detta kommer att påverka antagningsstatistiken till läkarprogrammet? Kan det höja gränserna i hp-kvoten?
Skriv svar