Färre får 1,5-2,0

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nyberg89 »

Enligt statistiken så får färre 1,5-2,0 på högskoleprovet idag än förr.

För 1,5-2,0:
VT-12: 10,1%
HT-12: 11,4%
VT-11: 11,4%
HT-10: 14%
VT-10: 12,9%
HT-09: 12,6%
VT-09: 13%
HT-08: 15,7%
VT-08: 15,4%
HT-07: 13,4%
VT-07: 14,5%

För 1,7-2,0:
VT-12: 3,6%
HT-12: 4,2%
VT-11: 4,4%
HT-10: 5,9%
VT-10: 5,4%
HT-09: 5,0%
VT-09: 4,7%
HT-08: 6,5%
VT-08: 5,9%
HT-07: 5,5%
VT-07: 6,1%

Det sista året (VT+HT) har det lägsta antalet högre betyg på många år.

Ser inte ut som en tillfällighet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nils »

Eftersom provet är utformat för att förbli lika svårt över tiden, oavsett vilka som skriver provet, så är den tolkning som ligger närmast till hands att dagens provskrivare inte är lika duktiga på provet som forna tiders provskrivare.

En förklaring kan vara att lågkonjunkturen får fler att söka sig till nya karriärer via utbildning. Visserligen brukar det gälla att äldre får bättre resultat på provet men det är föga troligt att vi får samma proportioner vid lågkonjunkturer som vid högkonjunkturer.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nyberg89 »

Ja, det verkar som att det är så. Om det här håller i sig kanske intagningen till läkarprogrammet sänks till 1,7 på flera orter, även på höstterminen.

Räknar man med andra populära program så går platserna åt, alla vill inte bli läkare. Veterinär på SLU och ekonomi på HHS snor åt sig en del. Likaså en del tekniska utbildningar och psykologprogrammet.

Ett HP-resultat räcker iofs i 5 år och det var ca 2100 som skrev mellan 1,7-2,0 i våras. Men förra våren var det ca 580 fler som fick de poängen. VT-10 var det mer än 1000 fler än VT-12.

Jag tror du förstår vad jag syftar på.

Om vi utgår från att utbildningar kommer vara lika populära som tidigare och att den procentuella delen blir samma de kommande åren så kommer läkarprogrammets intagningspoäng via HP att sjunka.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nils »

Ja, särskilt med den pågående utbyggnaden...
Det är inte alldeles omöjligt att det blir 1,6 som nedre gräns inom några terminer.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nyberg89 »

Har funderat lite på det och på sikt är det klart positivt, men nu på kort tid kommer ju snittet gå ner.
Alf
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jun 2013, 11:58

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Alf »

Tror att ni förenklar lite här. Högskoleprovet är inte alls lika svårt oavsett när man gör det. Det var betydligt lättare att få ett högt resultat för ex 20 år sen, än vad det är nu.

Då nya provet kom vägdes fler faktorer in i normeringen, denna är därför annorlunda utformad. Man ville att det skulle bli en bättre urskiljning, speciellt bland de högsta resultaten, vilket det numera är. Detta har naturligtvis en logisk anledning då det tidigare nästan alltid krävdes 1,9 eller 2,0 för att komma in på de mest attraktiva utbildningarna, och situationer uppstod där lottning fick urskilja vem som skulle bli antagen och inte.

Därför tycker jag att det är mer intressant att titta på de som fått 1,9 - 2,0.

Jämför exempelvis senaste provet, då fick ca 0,36% detta resultat, mot för några år sen (gamla provet) då låg samma siffra upp emot 1,9%, och aldrig lägre än 1,2% de närmsta åren.

Det är alltså 4-5 gånger färre som får 1,9 eller högre nu, än innan.

Kan därför störa mig lite på allt prat om hur mycket lättare det är att komma in på läkarutbildningen. En stor bidragande orsak till att gränserna för antagning har sjunkit så drastiskt, tror jag är eftersom det är så mycket färre som får de höga resultaten, inte bara en utökning av antalet utbildningsplatser som alla tjötar om.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Crayon »

Jag är också övertygad om att det är en högst medveten förändring att färre får de allra högsta poängen så att man ska slippa lotteri trots maxresultat. Provet har inte varit tillräckligt bra på att sortera fram de som verkligen är allra bäst tidigare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Nils »

Jag skrev själv högskoleprovet förra hösten, upplevde att det hade ungefär samma svårighetsgrad som tidigare...
(Jag fick samma normerade poäng också.)

Detta är dock en helt subjektiv uppfattning och det kan ju hända att jag själv också hade blivit bättre under åren sedan jag skrev (det gamla) provet senast.
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av AMB »

Har också skrivit de gamla provet, var mycket bättre enligt mig :) , men matten är ju min stötesten....

Har skrivit de nya proven nu 3 gånger och jag tycker svårighetsgraden skiftar väldigt från gång till gång! (kanske bara min upplevelse?) lästexterna påverkas ju av om de är nåt man har intresse för, men orddelen har nån gång varit mer "vanliga " ord o nån gång sådana som nästan aldrig används i svenska språket. Även mattefrågorna tycker varierar från att lättare till att alla ligger på typ matte D nivå...
Magnus

Re: Färre får 1,5-2,0

Inlägg av Magnus »

Jag tycker för egen del att provet blivit mycket svårare. Mattedelen är "mycket" större nu, och dessutom har rättningen blivit hårdare, iom man använder två decimaler istället för en.

Har legat rätt stabilt på 1.8 de sista fyra gångerna jag skrivit. Men jag är säker jag hade fått 2.0 om jag lagt ner så mkt tid och energi som senast innan provet gjordes om :)

Matten är som synes också min stötesten. Jag kan liksom inte få mindre än 2.0 på språkdelen :P
Skriv svar