Fel i statistiken?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
lakartjejen

Fel i statistiken?

Inlägg av lakartjejen »

Hej!

Denna fråga riktar sig till grundaren av läkarstudent.se, Nils. :glad:

Jag har tidigare mejlat UHR och bett om statistik för BF-kvoten HT24. I filen jag fick skickad till mig stod det att 3 personer hade blivit antagna till Lunds läkarprogram HT24, där det lägsta HP-resultatet låg på 1.6.

Här står det däremot att fyra personer antog i Lund, och att den med lägst HP-reslutat hade 1.45. Är statistiken fel inlagd eller antogs den fjärde personen som reserv?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Fel i statistiken?

Inlägg av Nils »

Efter att ha kollat mitt datamaterial verkar statistiken fortfarande vara korrekt inlagd. Min tolkning av skillnaden, mellan dina siffror och det som står här på läkarstudent.se, är att dina siffror avser urval 2 medan de siffror som du jämför med på läkarstudent.se avser det första urvalet.

I första urvalet var fyra personer antagna, där den tredje antagna hade 1,60 och den fjärde antagna hade 1,45, men i det andra urvalet föll den fjärde antagna bort (tackade nej eller antogs till högre rangordnat alternativ) samtidigt som BF-kvoten krympte till tre antagna.

I sådana scenarion kan alltså antagningsgränsen verka stiga mellan urval 1 och urval 2, men jag har där valt att tabellerna bara ska ange att ingen ytterligare antagning skedde - vilket är tekniskt korrekt, samtidigt som information om en högre gräns i urval 2 inte tillför något för besökare som vill veta hur låga jämförelsetal som hade räckt för antagning vid ett specifikt lärosäte och antagningstillfälle.
Skriv svar