Finns det inget sätt för mig att öka min utländska BETYG, som är runt 15/20?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
hanseltaufer
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 maj 2021, 03:06

Re: Utländska betyg, några frågor och svar från UHR

Inlägg av hanseltaufer »

De svarade på min e-post, Komvux de Stockholm, berättade för mig att jag inte kan göra basåret på Komvux, eftersom jag redan är kvalificerad i vissa ämnen som biologi 2. Så det skulle bara finnas matematik 4 kvar, svenska och engelska.

''5) Kan jag göra biologi 2, fysik 2, kemi 2 också? Även om jag redan har studerat något som motsvarar detta i Brasilien hade jag inte lektioner i laboratoriet, jag tog examen för nästan tio år sedan och kvaliteten på min undervisning var hemsk.

Svar: Har du betyg i kurser kan du inte läsa dessa igen.

6) Hur skulle basåret se ut på Komvux?

Svar: Basåret är inte till dig eftersom du har redan kurser från basåret''

Jag är så ledsen, känner någon Komvux från en annan stad? Eftersom det kan variera från en komvux till en annan. Mitt skolgenomsnitt ligger runt 15/20skulle det vara omöjligt att få plats i Läkarprogrammet.

Snälla hjälp mig, jag ville inte bara vara beroende av HP.
hanseltaufer
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 maj 2021, 03:06

Finns det inget sätt för mig att öka min utländska BETYG, som är runt 15/20?

Inlägg av hanseltaufer »

Jag är behörig i biologi, fysik och kemi (båda 2), men jag har bara matematik 3. Jag skulle åka till Komvux för att göra matematik 4 utöver svenska.

Men det finns inget sätt att förbättra mina betyg för att ansöka om en BI / BII-kvot, eller sitter jag bara kvar med ren HP?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Finns det inget sätt för mig att öka min utländska BETYG, som är runt 15/20?

Inlägg av Nils »

Det är möjligt att komplettera för att höja betygsgenomsnittet.
https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/ ... etygen-om/

(Gränsen för antagning i högskoleprovskvoten går annars numera som lägst vid 1,50 i högskoleprovskvoten, och det finns ett antal alternativa urvalskvoter. Det finns även högskoleförberedande allmänna kurser vid folkhögskolor, som ger tillgång till en särskild antagningskvot. Ofta krävs även högskoleprovspoäng i dessa andra kvoter, men då lägre än vad som krävs i högskoleprovskvoten.)
hanseltaufer
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 maj 2021, 03:06

Re: Finns det inget sätt för mig att öka min utländska BETYG, som är runt 15/20?

Inlägg av hanseltaufer »

Texto de origem
1/3 är HP

1/3 alternativ (varje fakultet är sitt eget krav)

1/3 BETYGNING

Men jag kan inte ta biologi 2-examen (även om jag inte tar kurserna) osv?
Gäst

Re: Finns det inget sätt för mig att öka min utländska BETYG, som är runt 15/20?

Inlägg av Gäst »

Även om de säger att du inte kan läsa Biologi 2, kan du fortfarande läsa andra kurser för att höja betygsgenomsnittet.

Att skriva högskoleprovet för att komma över gränsen i HP-kvoten kan gå snabbare än att läsa gymnasiekurser för att komma över gränsen i BII-kvoten.
Skriv svar