Kemi 2 utan kemi 1

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Gastbesokare

Kemi 2 utan kemi 1

Inlägg av Gastbesokare »

Hej,
Har tänkt att läsa upp behörigheten och behöver Kemi 2 enbart. Har inte läst Kemi 1, klarar man Kemi 2 utan Kemi 1 eller är det vettigt att läsa 1an först? Bygger de mycket på varandra eller bör det gå relativt smärtfritt utan 1an?
Hoppas någon med erfarenhet av detta kan dela med sig. :glad:
Mvh
gast

Kemi 2 utan kemi 1

Inlägg av gast »

just kemi 1 skulle jag säga är vettigt att läsa upp innan eftersom det är ganska användbart under tidiga terminerna när ni går igenom cellbiologi och biokemi, lite beroende på lärosäte förvisso. Jag vet att typ KI har enormt rigorös biokemi och då är det nog bra att ha en stabil grund att stå på, olika bindningar och vad som påverkar dem osv är bra att fatta, och det är väl Kemi 1-material. Och så skulle jag säga att det nog är rätt svårt att köra kemi 2 utan kemi 1 men det går säkert.

Nu frågade du ju inte specifikt om övriga särskilda behörighetsämnen, men där tror jag att det är mer OK att hoppa direkt på kurs 2. Jag läste exempelvis inte fysik 1 eller biologi 1 utan hoppade direkt på två. I fysik fick jag kämpa en del då men det gick. Lycka till!
Gastbesokare

Kemi 2 utan kemi 1

Inlägg av Gastbesokare »

Hej,
Okej, ja jag själv har läst biologi 1,2 samt både fysik 1,2. Biologin tyckte jag inte byggde speciellt mycket på varandra och jag hade nog enkelt klarat biologi 2 utan 1an. Fysiken tyckte jag byggde mer på varandra. Funderar på att åtminstone köpa en bok i kemi 1 och komplettera det jag missat, även om jag inte tentar av kursen. :glad:
Yar

Kemi 2 utan kemi 1

Inlägg av Yar »

Vänta, kan man få behörighet utan att läst 1 kurserna? Jag har fysik 1,2 och biologi 1,2 kvar. Kan jag skippa biologi 1 och bara läsa 2an och fortf få behörighet?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Kemi 2 utan kemi 1

Inlägg av Nils »

Det är 2-kurserna som ger behörigheten och det är möjligt att göra prövningar inom dessa utan att ha läst 1-kurserna. Det är en beprövad "taktik" som andra har använt tidigare för att snabbare uppnå behörighet.
Skriv svar