Frågor kring kompletteringar!!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
clara9999
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 okt 2016, 21:39

Frågor kring kompletteringar!!

Inlägg av clara9999 »

Hejsan!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att ta reda på om jag förstått allting rätt kring komplettering av naturvetenskaplig behörighet! Jag har bestämt mig för att försöka komma in på läkarprogrammet men då jag har ett jobb som jag tycker om och vill spara in på CSN har jag valt att köra på komvux till en början iaf. Nu till mina frågor:

- När jag läser kemi 1 och fysik 1 kommer dessa betyg att påverka mitt betygsnitt på något sätt? Jag har förstått det som om att det bara är bio 2, ma 4, kemi 2 och fysik 2 som kan komma att påverka mitt snitt. Stämmer detta? Jag tänker mig således att jag läser kemi 1 och fysik 1 för att kunna söka in till fortsättningskurserna, men jag kan läsa dem på högre takt (eftersom betyget inte spelar roll!). Har jag tänkt rätt?

- Jag funderar även på att söka basårstermin 2 på KTH nästa höst. För att läsa in ma 4 och fysik 2 (för att slippa påverkan på betygsnittet). Någon som har erfarenhet av att "blanda" komvux och bastermin på det viset?

Skulle vara supertacksam för svar!

Mvh
Clara
guest

Frågor kring kompletteringar!!

Inlägg av guest »

Om du har ett fullständigt slutbetyg sedan tidigare (dvs du uppnår tillräckligt många poäng där du har lägst betyget godkänt, jag har för mig att det är 2300-2500 poäng?) så kommer inte dina betyg i icke-behörighetsgivande ämnen som du läser till utöver ditt slutbetyg att påverka ditt snitt - såvida de inte höjer det. Behörighetsgivande kurser kommer dock att påverka ditt snitt, dvs Ma 4/Ma D, Kemi/Fysik/Biologi 2 (B).

Angående att blanda betyg från komvux och basår är jag inte säker - uppmanar dig att ringa till antagning.se och prata med en handläggare, det är de som beräknar snitten sen. Men jag är tämligen övertygad om att det fungerar enligt ovan även där - dvs om du läser Fysik 1 på komvux och sen fysik 2 på basår, så är det bara ditt betyg i fysik 2 som räknas. Jag är dock osäker på om basårskurser räknas in i gymnasiebetygets snitt, eller om det räknas som en kurs på universitetsnivå (får man högskolepoäng för de kurserna?)

Ytterligare en övervägan du skulle kunna göra är att fundera på om du vill kliva på steg 2-kurserna direkt, dvs steka Biologi/Kemi/Fysik 1 och gå direkt på 2. För läkarprogrammet behöver du bara steg 2-kurserna. Inte alla komvuxskolor/utbildningsanordnare tillåter dig att göra det, men vissa gör. Säger de nej har du alltid rätt att göra en prövning i ämnet och då kan du kringgå deras Nej genom det. Då har du dock inte rätt/möjlighet att få undervisning vilket försvårar en del.

Lycka till!
JojjoH

Frågor kring kompletteringar!!

Inlägg av JojjoH »

Kurser som inte finns i ditt slutbetyg och gymnasieexamen och som inte krävs för behörigheten kommer inte påverka ditt snitt. Därför spelar betyget i Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 ingen roll. Kurser som läs på basår på universitet eller högskola påverkar inte ditt snitt även om de är behörighetsgivande. De gäller inte basår/prövningar som kan läsas på komvux, då räknas betyget för behörighetsgivande kurser alltid med i ditt snitt.

Att läsa basår på universitet eller högskola ger inte högskolepoäng. Det är positivt då det inte påverkar ditt CSN som vanliga universitetsstudier. Tar du maximalt CSN för två terminer och fortsätter att läsa minst en kandidatexamen kommer halva lånet för basåret att skrivas av. Det förutsätter dock att du klarar alla kurser för att uppnå 100% studietakt dvs du måste få minst godkänt på både 1 kursen och 2 kursen. Men av egen erfarenhet vet jag att det är mycket enklare att uppnå godkänt resultat på komvux jämfört med kurser på basår.

Man kan blanda betyg från komvux och universitet. Jag har läst basår på UU och där behövde man inte klara 1 kursen för att gå vidare till 2 kursen. En annan positiv fördel med ett basår är att man får en försmak om hur det är att plugga på universitet. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Frågor kring kompletteringar!!

Inlägg av Nils »

JojjoH skrev:Kurser som inte finns i ditt slutbetyg och gymnasieexamen och som inte krävs för behörigheten kommer inte påverka ditt snitt.
Litet förtydligande här för andra läsare:
BII-kvoten räknar med kurser som förbättrar genomsnittet, även om de inte krävs för behörigheten.
Skriv svar