Maximalt meritpoäng vid komplettering?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Bum

Maximalt meritpoäng vid komplettering?

Inlägg av Bum »

Hej!

Går det att höja meritpoäng vid komplettering av ämnen?

Jag läste följande om komplettering på läkarstudent.se
" Man kan inte förbättra meritpoängskompensation, den baseras alltid på det preliminära betygsvärdet utan kompletteringar"

Anta att jag har 1.5 i meritpoäng efter mitt gymnasiebetyg.
Självklart vill jag ha 2.5 i meritpoäng för att ha en chans att bli antagen.
En kurs i Spanska steg 4 skulle exempelvis ge 1.0 i meritpoäng, och därmed skulle min meritpoäng vara 2.5.

Men som jag förstår det nu så är detta inte möjligt?
Visst kan mitt betyg betygsvärde höjas till 20.00, men om meritpoängen inte är maximerad sedan tidigare, vilket är scenariot när man läst samhällsprogrammet, så har man ändå ingen chans att bli antagen i BII gruppen?

Hoppas att någon kan hjälpa mig då jag är aningen förvirrad för tillfället

Med vänliga hälsningar,
Bum


om kompletteringar på hemsidan:

"Det är möjligt att förbättra sitt betygsvärde med kompletteringar. Det kompletterade betygsvärdet, meritpoängskompensationen ej medräknad, kan dock inte höjas bortom den svenska betygsskalans maximum 20,00.
Man kan inte förbättra meritpoängskompensationen; den baseras alltid på det preliminära betygsvärdet utan kompletteringar. För den som inte börjar med ett högt betygsvärde kan det därför vara omöjligt att bli antagen via betygskvoterna även med maximala kompletteringar. Då kan alternativ vara att istället gå en hel svensk gymnasieutbildning via Komvux eller att arbeta sig till en bra poäng på högskoleprovet för att försöka bli antagen via lokala urval eller via högskoleprovskvoten."
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Maximalt meritpoäng vid komplettering?

Inlägg av Nils »

Hej!

Stycket du hänvisar till gäller utländska betyg. För dem med utländska betyg har det inte varit möjligt att nå 22,50 under gällande regler ifall de inte börjat med 2,50 i meritpoängskompensation; detta kan ändras vid kommande ändring av antagningssystem (se "tillträdesutredningen").

Den som har svenska betyg använder bara meritpoäng, inte "meritpoängskompensation".
Skriv svar