Hur fungerar Hermods?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Solixxxx »

Hej alla läkarstudenter!
Jag önskar er alla ett gott nytt år. Jag visste inte vart jag skulle ställa min fråga, så jag var tvungen att ställa det här.
Jag ska börja läsa Kemi 2 och Matte 4 på hermods för att bli behörig till läkarprogrammet. Jag har hört att de har uppdrag och sånt.
Är det någon här som kan förklara hur kurserna och uppdragen ungefär ser ut, så att jag kan få en överblick innan kursstarten. Jag skulle bli mycket tacksam för svar. :glad: :glad: :glad:
Guest

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Guest »

Hej!
Jag läser också på hermods för att bli behörig till läkarprogrammet, läser för tillfället SAS 3, börjar kemi 2 och fysik 2 senare under terminen. Jag läser på distans och IAS( individuellt anpassade studier- ungefär samma som distans bedömningsmässigt men du får några timmar i veckan för undervisning). Nu, deras distans system är inte så invecklat. Varje kurs har ett antal uppdrag (tror minst 2 eller 3) som du måste ha gjort och som skickas in efter en bestämd tid beroende på din vald studietakt. Till exempel kemi 1( vilket jag slutförde nyligen) har 3 uppdrag och om man läser det på100% studietakt så måste man skicka in ett uppdrag varje 10 dagar. Din webblärare sätter betyg på varje uppdrag som indikerar var du ligger i kursen samt används som ett underlag för betyg. När alla uppdrag har rättats så är det dags att genomföra en muntlig examination( vilket bokas efter att 50% av studietiden har gått och 60% av uppdragen skickats in). Muntlig examination väger ganska tungt och läraren ställer några diverse frågor som du måste svara på och sedan sätter hen betyg. Om du läser kurser i fysik eller kemi så måste du också genomföra den fastställda laborationen för kursen på Hermods eller på en uthyrd lokal. När jag gjorde laborationen för kemi 1 (min kommun säger att det krävs ett laborationstillfälle, vet inte om detta varierar) så gjorde jag den på en högskola där de har hyrt ett sal. Tror jag täckte det mesta, fråga gärna om du har ytterligare funderingar :glad:
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Solixxxx »

Hej!
Tack så mycket för svar, det hjälpte mig verkligen. Jag har hört att Det finns 4 stycken uppdrag på Kemi 2, men det som jag oroade mig för var att det skulle finnas ett prov på hela 300 sidorna i kemi 2 i slutet av kursen :neutral: :neutral: , vilket skulle bli stressfullt med tanke på att jag ska läsa den på 10 veckor. Men att skicka in uppdrag och göra muntlig examination låter bättre. Jag är tackar för svaret igen och kommer förmodligen att ställa flera frågor i tråden när det gäller studierna på hermods, och blir mycket tacksam om jag får svar. Jag önskar dig ett gott nytt år:))) :ler: :ler: lycka till:)))
Guest

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Guest »

Detsamma. Glömde tillägga att om pluggar med dem i Stockholm så slutförs kursen med en skriftlig examination, och inte en munta!
TomasW
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jan 2016, 14:30

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av TomasW »

Läste Biologi 2 via Hermods i december och var nöjd med upplägget, tre olika inlämningar med 5-6 frågor man skulle svara på och 2 hemlaborationer. Kursen avslutades med ett mutligt prov på ca 20-25 minuter vilket jag var väldigt nervös inför men det gick väldigt bra. Startar Kemi 2 nu i januari och tror den kommer vara betydligt svårare att klara sig igenom men tänkt ta den på halvfart då jag jobbar samtidigt kan det vara skönt med några extra veckor. Blev rätt hektiskt i december med fullt jobb och plugga biologin på kvällarna/helgerna.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Solixxxx »

Hej !
Tack för ditt svar. Jag ska nämligen också läsa kemi 2 i januari och jag hoppas att det går bra för dig. Jag kom på en annan fråga angående den muntliga examinationen. Vissa säger att den muntliga examinationen sker bara för att se ifall det är du som har gjort uppdragen, vilket betyder att läraren ställer frågor angående dem. Men vissa säger att läraren ställer frågor från hela boken.
I varje fall måste man väl läsa boken för att klara uppdragen, men det vore bra att veta hur den muntliga examinationen exakt är uppbyggd?
Jag blir tacksam för svar :glad: :glad:
TomasW
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jan 2016, 14:30

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av TomasW »

Fokus på den muntliga exminationen var på uppdragen men det kom bitar ifrån hela boken och du får en bredare bild om du läser hela boken så skulle absolut inte chansa på att bara läsa på uppdragen inför den muntliga exminationen. Det är även den som jag tror är mest betygsgrundande. På uppdragen fick jag B och C men pluggade verkligen inför den muntliga och fick A som slutbetyg.
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Solixxxx »

:glad: :glad: :glad: Hej!
Tack för ditt svar. Det hjälpte mig för att veta hur det fungerar:))) :glad: :glad: :glad: lycka till i fortsättningen :ja: :glad:
Solixxxx
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2015, 20:18

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av Solixxxx »

Hej Alla läkar studenter!
Jag skulle vilja fråga en fråga och jag blir mycket tacksam om ni hjälper mig, precis som ni alltid har gjort!
Jag har genomfört nationella provet i matematik och fick tyvärr mycket brist på tid. Min betygsmål är A och jag har fått A och B betyg på alla uppdrag. Min fråga är: hur mycket kommer nationella provet att påverka betygsättningen, om jag t.ex. Får C betyg på det nationella provet av otur och svarar på A nivå i den muntliga. Vad kommer mitt betyg exakt att hamna?!!! Jag är mycket orolig, eftersom jag fick så mycket brist på tid. Är det någon som har upplevt samma situation, eller är det bara jag som har en sån otur?!!! Blir tacksam för svar :ledsen: :ledsen: :ledsen: :ledsen: :ledsen: :ledsen:
marcuso
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 apr 2018, 17:19

Hur fungerar Hermods?

Inlägg av marcuso »

Solixxxx skrev:Hej!
Tack så mycket för svar, det hjälpte mig verkligen. Jag har hört att Det finns 4 stycken uppdrag på Kemi 2, men det som jag oroade mig för var att det skulle finnas ett prov på hela 300 sidorna i kemi 2 i slutet av kursen :neutral: :neutral: , vilket skulle bli stressfullt med tanke på att jag ska läsa den på 10 veckor. Men att skicka in uppdrag och göra muntlig examination låter bättre. Jag är tackar för svaret igen och kommer förmodligen att ställa flera frågor i tråden när det gäller studierna på hermods, och blir mycket tacksam om jag får svar. Jag önskar dig ett gott nytt år:))) :ler: :ler: lycka till:)))
Hej!

Hoppas att det gick bra för dig i Kemi 2 kursen! Kan du berätta lite mer om hur det muntliga förhöret gick till - var det svårt eller lätt? Tacksam för svar!
Skriv svar