Förkunskaper i engelska

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Guest

Förkunskaper i engelska

Inlägg av Guest »

Hej!

Jag undrar hur duktig man måste vara i engelska för att klara av att läsa till läkare? Är all litteratur på engelska?

Det var länge sedan jag gick ut gymnasiet, jag är snart 30 år. I gymnasiet läste jag endast engelska A då det inte var obligatoriskt att läsa engelska B. Eftersom mitt slutbetyg är gammalt är jag ändå behörig till läkarprogrammet med enbart engelska A. Jag har aldrig känt mig duktig på engelska och undrar om det utgör ett hinder för att bli läkare?

Jag undrar också hur färska kunskaper man behöver ha i kemi, fysik, biologi och matematik? Bör jag repetera dessa ämnen eftersom det har gått många år sedan jag gick ut gymnasiet eller klarar jag mig ändå?

Jag vore väldigt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Förkunskaper i engelska

Inlägg av Nils »

Det mesta av litteraturen är på engelska, en del är på svenska. Många av orden som kommer är fackliga ord och därför nya även om man läste engelska B/2 och gick direkt från gymnasiet. Klarar du av att läsa engelska nyhetssidor och engelska wikipedia så bör du inte ha några problem.

Kemin är viktigast att repetera, cellbiologin / biokemin förutsätter att man har koll. Sedan är översiktlig repetition av fysik och biologi också användbara inför läkarstudierna. Matematiken kan du repetera när faktiska behov uppstår, ifall du inte känner för att göra en översiktlig repetition inför läkarstudiernas början.

Sammanfattningarna som finns här på läkarstudent.se (kemi, fysik, matematik) bör vara tillräckliga som repetition.
Skriv svar