Att läsa på distans?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
tveksam

Att läsa på distans?

Inlägg av tveksam »

Hej!

Skulle vilje ha era åsikter gällande att läsa distans kurser på komvux för att bli snabbare klart med kurserna som jag behöver (en 100p distans kur tar 5 veckor medan i vanliga klasser tar den 10 veckor). Jag vill nämligen läsa sammanlagt 600p i kurspoäng (Svenska 1-3, Kem 1-2, Fy 2) nästa termin men vet inte riktigt om distans kurser är ett klokt val om man vill minst få B med de tillfälliga C i betyg. 600p är mer än heltidstudier (vilket är 400p) men jag är ganska säkert att jag skulle kunna klara av det pga att jag har redan en stark bakrgund i kemin från en föregående utbildning. Skulle komvux bevilja mig tillåtelse för att kuna läsa in allt det här på en termin? Eller bryr de sig inte om det? Vad är era erfarenheter kring distans kurser och dess effektivitet och vad rekommenderar ni för utbildningsanordnare? Har hört goda recensioner om NTI skolan.

Tack på förhand!
Gäst

Att läsa på distans?

Inlägg av Gäst »

Kolla först upp om du ens får. Om du har betyg i kurserna sedan innan så får man vanligtvis inte läsa dem utan behöver pröva upp dem(ingen lärarhandledd undervisning samt avgift/prov).

Annars så är det helt upp till hur säker du är på dina ämnena alternativt din studiedisciplin. Att ta 800+ poäng på en termin bör inte vara något problem om du inte har familj/heltidsarbete.


Om komvux bara beviljar ett fåtal kurser är ett tips att kombinera det med prövningar för att snabbare bli klar.
tveksam

Att läsa på distans?

Inlägg av tveksam »

Hej!

Nej, jag har inte läst dem kurserna förut så att jag skulle bli nekat en plats skulle jag tro är inte sannolikt.
Skriv svar