Om BI- och BII-grupperna

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
thomas

Om BI- och BII-grupperna

Inlägg av thomas »

Hej! Varför jag inte prövas i både BI och BII grupper? (B1 och B2) Jag är i BI gruppen men jag trodde att alla från BI-gruppen är också i BII grupp?

Betygsgrupp I: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar

Betygsgrupp II: Här ingår du som har gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg som kompletterat
Gäst

om BI och BII grupper

Inlägg av Gäst »

Hej!

Nej, b2 kvoten är bara för de som har kompletterat men det spelar ingen roll för dig då b2-kvoten är högre än b1. Om du skulle vara i båda kvoterna med samma betygssnitt skulle alltså b1 ändå vara den enda relevanta kvoten för dig.
thomas

om BI och BII grupper

Inlägg av thomas »

"då b2-kvoten är högre än b1"

Jag trodde det, men BI grupp behövde 21,98 och BII grupp 21,85 (tandläkar). Hur är det så? :arg: Jag skulle ha kommit in om jag var i BII grupp
thomas

om BI och BII grupper

Inlägg av thomas »

Jag glömde att tack för svaret! :glad: Fortfarande undrar varför BII behövde mindre än BI
Gäst

om BI och BII grupper

Inlägg av Gäst »

Oj, där ser man!

Det beror nog på att betygsgruppen är splittad i b1 och biex och att b1 har krympt såpass mycket vilket skapar möjligheter för större förändringar mellan antagningstillfällena. Kollar du t.ex. på biex så är ju den kvoten en bra bit under BII och när biex försvinner framöver kommer BII mest sannolikt att vara högre.

Det kan ju vara så att de vill ha BII som en separat kvot av något speciellt skäl som jag inte känner till men jag tror att du helt enkelt bara "kommit i kläm". Troligen, om tandläkarprogrammets reservantagningen liknar läkarprogrammets, så kommer b1 att sjunka under bII i andra urvalet eller reservantagningen.
Skriv svar