Komplettering av mina betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Samir

Komplettering av mina betyg

Inlägg av Samir »

Hej!
Resultaten för den naturvetenskapliga linjen i Libanon kom ut och jag fick 22.5/22.5 betyg motsvarande i den svenska skalan (mycket glad :glad:). Jag kommer behöva komplettera för att söka in till läkarprogrammet dock och behöver då läsa in alla svenska kurser samt Fy 2 och Kem 1 och 2. Jag har redan en stark bakgrund i de naturvetenskapliga ämnen så kemin och fysiken gör mig inte riktigt oroligt(har redan läst mycket kemi men de tillgodoräknar det inte p.g.a ingen labb), men det är svenskan som jag funderar över när det gäller tiden.

Hur mycket tid skulle alla dessa kurser ta innan jag blir behörigt för att söka in till programmet?

Jag vet ät det är en ganska subjektiv fråga men en ungefärlig gissning skulle jag vara tacksam för.
Också, jag saknar en formell utbildning i svenska då jag lärde mig det jag vet från att läsa på nätet och därför ser jag mig själv som en person med mycket drive för att nå det jag vill :glad: .

Tackar!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Komplettering av mina betyg

Inlägg av Nyberg89 »

Studietakt är individuell och det väger ju in när en skola kan ge sig kurserna i Svenska. Kolla upp det med skolan, de har svaren om du har motivationen.
Denis

Komplettering av mina betyg

Inlägg av Denis »

SFI, SAS1-2-3 samt kemi 2 tog 10 månader för mej. Det skulle ha varit kortare. Du kan ju läsa på distans och bestämma 5 veckor för varje kurs, o läsa de sär. ämnena med svenskan samtidigt om du orkar.

Svenskan är ju inte svårt att lära dej. Om du har nån fråga tveka inte. Lycka till! :party:
Samir

Komplettering av mina betyg

Inlägg av Samir »

Tack till båda svar!
Denis, det jag har förstått är innan jag kan äns läsa de här gymnasiala kurserna som jag har skrivit ovanför så behöver jag ha betyg i svenska, engelska och matte från åk9. Jag tror jag slipper att göra prövningar i engelska och matte eftersom mina betyg i de redan motsvarar svenska gymnasiella kurser, men dröjer det tid att kunna klara av åk9 nivå i svenskan? Vill gärna veta så jag har en idé när jag kan påbörja kurserna jag behöver vid komvux.
Denis

Komplettering av mina betyg

Inlägg av Denis »

jag vet inte vad åk9 är för något.

Det beror på vilken kommun du bor i, samt hur mycket pressar du vägledningscentrum att göra allt tillsammans. Tänk på du behöver lite svenska innan du läser kemi eller fysik, så va färdig med SAS2 och sen försök plugga SAS3, kemi o fysik tillsammans.

Engelska 6 kan du tenta av dirket eller gör IELTS/Toefl.

Tänk på att läsa på distans för de vanliga kurser tar så lång tid. Flex kurs är ju halv distans o halv med lärare men aldrig pluggat på detta sätt.

Tveka inte att fråga mer :tummeupp:
Skriv svar