Gamla och nya betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Fredrik2015

Gamla och nya betyg

Inlägg av Fredrik2015 »

Har en fråga,
jag har kompletterat gamla gymnasiebetyg (IG-MVG skalan) och lagt till nya kurser enligt A-F skalan. Jag har läst mer än 2/3 delar enligt det nya systemet, vilken grupp hamnar jag i? Hur ser mina chanser ut men 19.5 i betyg, 1.2 HP och 4:a folkhögskoleomdöme basår (sörängens)
Gäst

Gamla och nya betyg

Inlägg av Gäst »

Hej!

Du kommer att söka i b2-kvoten. Om du har läst i det gamla eller nya betygssystemet spelar ingen roll ifall det är kompletterade betyg.

Du säger inte ifall du har 19,5 med eller utan merit. Men oavsett så är dina chanser låga. Fast om du har 19,5+22,0 har du en chans till några lärosäten till våren(linköpings sista reserv var på 21,9 senaste vårterminen).

Större chans till antagning har du via folkhögskolekvoten. Tvivlar dock på att du kommer in nu till hösten, men kanske till våren - i alla fall om du lyckas höja ditt HP några steg.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Gamla och nya betyg

Inlägg av Nils »

Hej Fredrik2015!

Om du kvalificerar dig via 2/3-regeln till en av direktkvoterna, istället för BII, så skulle jag gissa att det blir BI. Detta är dock en så ovanlig fråga att jag inte kan säga det med säkerhet. Fråga därför gärna UHR om vad som gäller i din situation (och dela gärna med dig av svaret här).

Är det 19,5 med eller utan meritpoäng?
Skriv svar