Hur viktiga är betygen sen?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Mintell

Hur viktiga är betygen sen?

Inlägg av Mintell »

Hejsan!
Jag är inne på mitt sista år i gymnasiet och jag har lite funderingar kring betygen. Long story short, jag har gått gymnasiet i Finland vilket innebär att betygen bara är en femtedel av min slutgiltiga poäng när jag söker till läkarprogrammet i Sverige. Jag har gjort bra ifrån mig i de andra momenten så jag är redan garanterad plats till läkarprogrammet.
Mina betyg är också bra, förutom i fysik. I alla andra ämnen har gått bra, men just fysik är min svaga sida... För att få upp fysikbetyget till samma nivå som de andra ämnena kommer det behövas veckor med plugg från min sida och jag är ändå inte garanterad att förbättra mig för min lärare i fysik lever för att underkänna folk. Hans prov är äckligt svåra vilket har medfört att bara jag och två andra i min klass har hängt med ända till slutet, haha. Alla andra hoppade av efter andra eller tredje kursen (det finns 8 kurser).
Är det värt att försöka höja mitt betyg i fysik? Jag skulle bli tvungen att gå om vissa kurser och därför förlora två månader som jag kunde jobba och tjäna pengar under istället. Kommer någon se på mina gymnasiebetyg när jag väl har kommit in på läkarprogrammet? Och skulle isåfall ett dåligt betyg i fysik (ca D enligt svenskt betygssystem) påverka mycket när jag i övrigt har väldigt bra betyg? Jag är mest orolig över mina chanser att få jobb eftersom jag har planer på att jobba utomlands och konkurrensen kan vara hård där.

Tacksam för era synpunkter :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Hur viktiga är betygen sen?

Inlägg av Wiiizzy »

Hej!

Vad gäller jobb i Sverige så vågar jag nog säga att det inte spelar någon roll. Har du väl kommit in på programmet så är det ingen på programmet som kommer att vara intresserad av dina betyg. Och jag har väldigt svårt att föreställa mig att arbetsgivare skulle intressera sig för ens gymnasiebetyg när man har avslutat en universitetsutbildning.

Vad gäller jobb utomlands, bör jag inte säga för mycket utan hoppas att någon annan är mer insatt. Men jag tänker att även om vi inte har några betyg på läkarprogrammet i Sverige så borde de inte bry sig om ens gymnasiebetyg. Rimligtvis går de mer på sådant som rekommendationer, publikationer och ibland testresultat som ex. USMLE (USA).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur viktiga är betygen sen?

Inlägg av Nils »

Jag har aldrig hört talas om att ens gymnasiebetyg skulle spela roll ens utomlands, när man väl har en läkarexamen i portföljen.
Skriv svar