Hjälp med antagningen

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
besokare

Hjälp med antagningen

Inlägg av besokare »

Hej. Jag har flyttat till Sverige för 5 år sedan.(från Polen) Har gått ut naturvetenskap i somras. Har 1.5 i högskoleprov och 18.9 inkl merit i BIEX. Jag har sökt in både till höstantagningen och vårantagningen men kommer inte in så klart :nej:

Läkarjobbet är min dröm och vill inte studera ngt annat. Vad finns det för möjligheter/ lösningar för att utbilda sig till läkare med mina betyg. Var utomlands kan man komma in utan att betala väldigt höga studieavgifter?
Jag försöker verkligen få bättre resultat på HP men det går inte på sv/en delen
Zaphod Beeblebrox

Hjälp med antagningen

Inlägg av Zaphod Beeblebrox »

Du har flera olika vägar att välja mellan.

Du kan antingen läsa upp samtliga betyg och se till så att du har A i allt samt full merit. Då kommer du att söka i B2 kvoten. Men med 22.5 + 1,5 i HP borde du kunna komma in i princip vart du vill både på VT och HT.

Vidare kan du ju fortsätta att kämpa med HP och komma in den vägen.

Umeå och Stockholm har stora alternativa urvalskvoter som du kan söka. Umeås söks du automatiskt och den är baserat på betyg + HP. Så även en liten höjning på både hp/betyg(prövning av betyg) kan räcka för att du skall komma in där(se antagningsstatistik här på läkarstudent).

Till Stockholms alternativa kvot söker man med HP. 1.5 i HP borde räcka för att bli kallad. Du kommer då att få skriva ett prov som inte är kunskapsbaserat, dvs. ett IQ test(?). Klarar du det provet går du vidare till intervjuer och ifall intervjuerna går vägen blir du antagen till Karolinska.

All denna information, och mycket mer om t.ex. att plugga utomlands finns på den här sidan och forumet. Så mitt tips till dig är att läsa på, all information är som sagt redan samlad här. Är det sedan något du fortfarande undrar över kan du ju fråga.

Lycka till!
besokare

Hjälp med antagningen

Inlägg av besokare »

Tack för det fullständiga svaret. Att läsa upp alla mina betyg till A känns som ett omöjlig uppgift och kommer ta för lång tid. Jag ska nog testa få lite bättre resultat på HP och försöka komma in på Umeå eller KI
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hjälp med antagningen

Inlägg av Nils »

Norge kan också vara ett intressant alternativ.
http://läkarstudent.se/press/2014/01/mycket-lattare-att-bli-antagen-i-norge-an-i-sverige/

(observera att diagrammen är för svenska betyg utan meritpoäng tillagda)
besokare

Hjälp med antagningen

Inlägg av besokare »

Tack Nils. Betyder det att i Norge så tar de inte hänsyn till svenska meritpoäng? Isåfall räcker det inte för mig att komma in. Vet du kanske om det är lika som i Sverige att om man läser upp sina betyg så hamnar man i andra urvalsgrupper med högre antagningskrav?
Emmi

Hjälp med antagningen

Inlägg av Emmi »

Tack Nils. Betyder det att i Norge så tar de inte hänsyn till svenska meritpoäng? Isåfall räcker det inte för mig att komma in. Vet du kanske om det är lika som i Sverige att om man läser upp sina betyg så hamnar man i andra urvalsgrupper med högre antagningskrav?
Hej besokare!
Jag har varit i kontakt med norska universitet. Om du har 18,..., vilket motsvarar 59,2 eller 60,0 enligt det norska systemet. Maxpoängen är 67,... enligt antagningen förra året. Du kan kontakta samordnaopptak om du har ytterligare frågor, annars kan jag hjälpa dig :flinar:

hälsningar Emmi
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hjälp med antagningen

Inlägg av Nils »

besokare skrev:Tack Nils. Betyder det att i Norge så tar de inte hänsyn till svenska meritpoäng? Isåfall räcker det inte för mig att komma in. Vet du kanske om det är lika som i Sverige att om man läser upp sina betyg så hamnar man i andra urvalsgrupper med högre antagningskrav?
De tar inte hänsyn till svenska meritpoäng men de har andra sätt att få bonuspoäng på.
http://läkarstudent.se/norge.html#berakning
putsan
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2014, 15:12

Hjälp med antagningen

Inlägg av putsan »

Ett tips som kanske kan hjälpa till att höja resultatet på högskoleprovet: hpguiden.se

Där man kan "köpa" en VIP-utbildning där man får tillgång till en rad olika uppgifter från alla delar på högskoleprovet. Om svenska-delen är den svåra så kan man exempelvis träna in ord och läsförståelser osv...

Hoppas att du kommer in på läkarprogrammet, fortsätt kämpa! :glad:
Skriv svar