Hjälp en vilsen tjej!!

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
curiosity
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 nov 2014, 23:14

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av curiosity »

Hej!

Jag har länge drömt om att läsa till läkare men livet kom emellan och nu står jag här med en dröm som jag kanske aldrig kommer uppnå! :(

Jag har 26 år gammal och har inget slutbetyg. Saknar en massa ämnen
Skrev hp i höstas för första gången, fick 1,4.

Jag har jobbat som personlig assistent i några år och har då erfarenheter av vården också.

Jag vill verkligen kunna läsa till läkare, finns inget annat jag vill bli.

Kan någon ge mig tips och råd på vad jag kan göra för att kunna bli behörig så snart som möjligt. Tar emot alla tips och råd!!
Tack på förhand
Ante

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Ante »

Hej!

Basår i naturvetenskap! Sedan har du goda chanser att komma in i Linköping via arbetslivserfarenhet. http://www.hu.liu.se/sarskilt-urval?l=sv

Du är bara 26 år. Jag har träffat läkarstudenter som är upp till 40 år.
curiosity
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 nov 2014, 23:14

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av curiosity »

Hej!
Tack!

Men kommer ett basår ge mig allt jag behöver?! Är det basår på komvux du menar isf?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Nils »

Hej curiosity!

Slutbetyg kan du ordna via komvux.
Den särskilda behörigheten kan du ordna via komvux eller basår på högskola / folkhögskola.

Skriver du högskoleprovet och klarar 1,5 eller bättre så kan du även ha en chans i Linköpings särskilda kvot, där ansökningspoängen är högskoleprovet (max 2,0) plus 1,0 ifall man har relevant arbetserfarenhet.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Crayon »

Med 1,4 i hp vid första försöket och vad som verkar vara en stark vilja tror jag att du har en antagning i den rena hp-kvoten inom räckhåll. Skriv alla hp-prov framöver och försök kontinuerligt förbättra dig i allt hp-provet mäter samtidigt som du läser in behörigheten. Det kommer antagligen ta tid eftersom du saknar så många ämnen, men jag ser det som klart möjligt. Dessutom finns ju ett par specialkvoter som sagt där även ett lite lägre hp-resultat kan räcka. Kör hårt och var glad att du vet vad du vill, det är verkligen inte alla förunnat! :glad:
Emmi

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Emmi »

curiosity skrev:Hej!

Jag har länge drömt om att läsa till läkare men livet kom emellan och nu står jag här med en dröm som jag kanske aldrig kommer uppnå! :(

Jag har 26 år gammal och har inget slutbetyg. Saknar en massa ämnen
Skrev hp i höstas för första gången, fick 1,4.

Jag har jobbat som personlig assistent i några år och har då erfarenheter av vården också.

Jag vill verkligen kunna läsa till läkare, finns inget annat jag vill bli.

Kan någon ge mig tips och råd på vad jag kan göra för att kunna bli behörig så snart som möjligt. Tar emot alla tips och råd!!
Tack på förhand
Du är jätte duktig !! :ja:

Det enda du behöver göra är att du läser på komvux och sedan söka till Karolinska universitetet i Stockholm via HP-grupp. De accepterar 1,3 vid HP :ja:


Gör ditt bästa och läs de ämnen du behöver. :flinar: :skrattar:

Hälsningar Emmi :betagen:
Emmi

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Emmi »

Hlöm inte att du kan läsa utomlands också!!!! :skrattar: :flinar:
Eli

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av Eli »

Prövningar är ett alternativ. Då läser man in gymnasiekurser på egen hand och går och skriver ett prov, istället för att gå på lektioner. Det är nog olika i olika kommuner, men det brukar ges av komvux tror jag. Då kan man lägga upp det i sin egen takt. Men det är förstås vad som passar bäst beroende på hur man är som person. Men hör med en SYV så får du nog veta alla alternativ du har att välja mellan. Och kämpa på! Vi har många i vår klass som är lite äldre när de börjar läsa, det är inget konstigt alls. Jag är själv lite äldre och känner att det ger mig mycket att ha hunnit göra lite annat innan läkarstudierna. Om du lyckades få så bra på högskoleprovet så har du goda chanser att lyckas komma in den vägen. Fortsätt skriva HP så kommer du nog komma in när du har din behörighet!
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Hjälp en vilsen tjej!!

Inlägg av svante »

Emmi varifrån får du 1.3 på HP?
Om du tittar på statistiken här på läkarstudent.se så ser du ju att det ligger mellan 1-7 och 1.8 på Karolinskas HP-intag.

Eli
Det verkar som om din bästa möjlighet är att skaffa behörighet genom att läsa upp antingen komvux eller basår på något universitet. Men kolla först upp vad du behöver för att få behörighet.

Först slutbetyg!
dvs ett fullständigt betyg som innehåller Fy 2, Bi2, Ke 2.

Sen Högskoleprov
Har du fått 1.4 första gången så tror jag du kan öka dig ganska mkt genom att förbereda dig.
Du behöver minst 1.6-1.7 för att komma in på läkarprogrammet i Sverige.
Läs på de delar som det gick dåligt på så ska du se att det inte är omöjligt.

(Jag börjar i höst och är då 33 år så du kommer nog inte vara äldst även om det tar 2 år för dig att fixa behörighet)
Skriv svar