IB elev som behöver hjälp

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
eveliiineee

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av eveliiineee »

Hej!
Jag går just nu IB och ska göra mina exams i maj. Under den senaste tiden har jag börjat fundera på att plugga till läkare men när jag snackade med min SYV så fick han mig att börja tveka på mina framtidsplaner.
Jag kommer inte behöva läsa upp biologi eftersom jag läser det ämnet just nu men jag kommer behöva läsa kemi, fysik, matte. Dessutom har jag inte full meritpoäng då jag varken har läst matte 5 eller språk steg 4. Dessutom fick jag ett C i franska steg 3 i Prib vilket enligt honom sänker mitt betyg med 0,2.
Får jag 40 som mitt slutbetyg så får jag 20,0 + 1,3 (merit för engelska och franska steg 3 men minus 0,2 för att jag fick ett C i franska)
Är mina drömmar om läkarlinjen förstörda? Enligt honom så måste jag läsa upp fys + kemi + matte 4 och 5 och få A i allt för att ha en chans.

Är det inte bättre att ta ett naturvetenskapligt basår som inte påverkar snittet och eventuellt läsa upp matte 5 på komvux för att få meriten? Alt att jag satsar på att bli antagen i AUI till Umeå?
Vad tycker ni att jag ska göra?

MVH
Förvirrad elev
Klarade av IB

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av Klarade av IB »

eveliiineee skrev:Hej!
Jag går just nu IB och ska göra mina exams i maj. Under den senaste tiden har jag börjat fundera på att plugga till läkare men när jag snackade med min SYV så fick han mig att börja tveka på mina framtidsplaner.
Jag kommer inte behöva läsa upp biologi eftersom jag läser det ämnet just nu men jag kommer behöva läsa kemi, fysik, matte. Dessutom har jag inte full meritpoäng då jag varken har läst matte 5 eller språk steg 4. Dessutom fick jag ett C i franska steg 3 i Prib vilket enligt honom sänker mitt betyg med 0,2.
Får jag 40 som mitt slutbetyg så får jag 20,0 + 1,3 (merit för engelska och franska steg 3 men minus 0,2 för att jag fick ett C i franska)
Är mina drömmar om läkarlinjen förstörda? Enligt honom så måste jag läsa upp fys + kemi + matte 4 och 5 och få A i allt för att ha en chans.

Är det inte bättre att ta ett naturvetenskapligt basår som inte påverkar snittet och eventuellt läsa upp matte 5 på komvux för att få meriten? Alt att jag satsar på att bli antagen i AUI till Umeå?
Vad tycker ni att jag ska göra?

MVH
Förvirrad elev
Jag gick själv IB och skrev exams förra året. Jag valde mycket annorlunda kurser från vad du gjorde och därför var det mycket enklare att få behörighet än vad du kommer ha det. Standard för folk som vill hålla på med naturvetenskapliga ämnen är:
- Matte SL
- Biologi, Kemi och/eller Fysik, SL eller HL

Min gissning + kommentarer på de ämnen du läser:
- Jag antar att du läser Matte Studies. Två ord om kursen: "Too basic." I Sverige räknas den kursen som Matte C/3, vilket inte räcker. Om du verkligen hatar matten du läser nu, så kan jag lova dig att du inte kommer tycka om mer avancerad matte. Du har säkert sett och hört folk i din klass klagat på Matte SLs integraler etc. och vad jag har hört är att den svenska matten (matte 4+5) är något svårare (iaf om man vill ha bra betyg). Om du ogillar matte så är det bara att bita ihop och köra ett basår på komvux eller något universitet för att få behörighet.
- Jag antar även att du läser Biologi SL (eftersom nästan alla jag kände som läste Bio. HL läste kemi som IB-ämne). Tre ord: "Good for you!" Det är bra att du slipper läsa biologi på komvux. Man behöver inte kunna en väldans mycket biologi när man börjar läk. Jag läste Biologi HL men har inte märkt av att denna extra kunskap har hjälp mig så mycket hittills.
- Jag antar att du varken har läst Fysik eller Kemi på 2,5år, men du ska inte vara rädd för det. Du behöver inte komma ihåg så väldans mycket från grundskolan för att komma igång med fysik eller kemi på gymnasium nivå. Om du dock är väldigt dålig på matte (skvalpar på F/E-nivå) så kommer fysiken inte vara något för dig. Det är trots allt ett stort plus på kanten om man är bra på matte: speciellt algebra. Är du en mästare på fixa om formler så kommer ditt liv i Fysik 1 och 2 vara underbara.

Om jag skulle vara du och verkligen verkligen vilja bli läkare så skulle jag göra detta:
- Skaffa behörighet för att söka till läk. genom att bli godkänd i Biology SL (alltså en 4-7) och sedan gå ett naturvetenskapligbasår eller läsa de kurser som din SYV har sagt till dig att läsa på komvux, dvs Kemi 1+2, Fysik 1+2, och Matte 4.
- Beroende på vad för betyg för vilka ämnen du kommer få genom IB så skulle jag satsa på 3 olika sätt. Du kommer i varje fall inte kunna söka i varken BIEX eller BI gruppen, men det finns fortfarande hopp.

- Vill du söka i BII-gruppen så måste du satsa på 40 poäng från IB för att få 20,0. Du behöver inte fixa 40 till denna exam då du kan ta en re-take nästa år. Får du t.ex. 39 som jag och det är något ämne som är ganska enkelt att läsa upp (en 5 till en 6) själv så är det ingen fara om du inte sätter 40p i år. Du behöver även sätta A på alla komvux kurserna.Sedan är det också viktigt att du läser upp betyget på din franska 3 från ett C till ett A för att inte förlora meritpoäng och läser någon extra kurs för att få resterande "extra meritpoäng", eftersom det krävs 22,5 för att komma in i BII-gruppen. Sedan är det även viktigt att du skriver åtminstone 1,4 på högskoleprovet för att senare säkra din plats.

- Vill du söka genom högskoleprovet så spelar det mindre roll hur det går för dig på exams. Det som krävs att du i år eller nästa år under re-takes får ditt diplom och blir godkänd i Biologi SL. Sedan får du läsa upp ämnena som jag har nämnt (så länge du får E så räcker det och du behöver inte läsa Franska), och satsa på högskoleprovet. Om du har läst Svenska som första språk på IB (och är bra på det) och engelska, så kommer den verbala delen troligtvis vara något enklare än den kvantitativa. Din mattekunskap från Matte Studies kommer vara tillräcklig till den kvantitativa delen, men beroende hur bra du är på matte så kommer det antingen ett stort hinder eller en barnlek. 1,8 är vad som krävs i dagsläget.

- Det tredje alternativet är att söka i de alternativa urvalsgrupperna. För att söka i dem krävs det fortfarande att du har åtminstone E i alla ämnen du är läst på komvux och att du är godkänd i Biologi SL. Umeå kräver att du har jobbat inom sjukvården i 5år. Linköping kräver 2år. KI har PIL. Göteborg har något med biomedicinare. Om inga av de alternativ ovan passar dig så är detta det enda du kan hoppas på. Du behöver ha skrivit ganska bra på högskoleprovet för att kunna komma in på vissa av dessa grupper (det varierar men skulle gissa att du måste ligga på 1,4-1,65 beroende på vilket lärosäte du söker till).
Gäst

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av Gäst »

läser någon extra kurs för att få resterande "extra meritpoäng",
få A i dessa kurser. Det behövs.
Om inga av de alternativ ovan passar dig så är detta det enda du kan hoppas på.
Förtydligande: Om inte BII-gruppen eller högskoleprovet är något för dig så är den alternativa urvalsgruppen det enda som finns kvar.

Extra info: Jag vet inte hur dina betyg och kunskapsnivå ser ut just nu, men om jag var i din sits så skulle jag satsa på HP och alternativt urval. Är du helt värdelös på HP (kan verkligen inte skriva 1,8), så skulle jag endast satsa på PIL). Är du inte den ljusaste stjärnan (eufemism för "värdelös i skolan") så skulle jag satsa på Linköpings alternativa urval. BII-gruppen kräver ganska mycket arbete (men är "säkrare").

Det är också viktigt att inse att du kan ta det lugnt. Du behöver inte komma in på Läk när du är 18 eller 19. Det är många som tar sabbatsår, läser upp andra ämnen eller läser på något annat program. Att "förlora" 5 år är ingenting.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av Nyberg89 »

Läs i England om du är så tveksam, jag tror du har goda chanser i vilket fall.

England har basår och läkarprogrammet i samma. 6 år på raken. Med IB-bakgrund så har bra utsikter fär att läsa det.
Gäst

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev:Läs i England om du är så tveksam, jag tror du har goda chanser i vilket fall.

England har basår och läkarprogrammet i samma. 6 år på raken. Med IB-bakgrund så har bra utsikter fär att läsa det.
Det är dyrt att läsa i England (90k varje år). Plus, vad jag har hört är att det är ganska svårt att komma in i England och Skottland. Jag hade några vänner som sökte till Skotska universitet och det lät svårt. Har ingen konkret fakta på det jag säger nu, men är det inte så att universitet i UK har allmänt få platser till EU-studenter, och du konkurrerar med alla i EU.

De universitet jag har kollat på (kommer inte längre ihåg) så kräver de Kemi HL (vilket eveliiineee inte har), ett annat naturvetenskapligt (biologi eller fysik) ämne på HL och åtminstone Matte SL men de föredrar HL (något som eveliiineee inte heller har läst).
eveliiineee

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av eveliiineee »

Tack för svaren!

Jag tar Biology HL, så jag kommer väl få lite extra kunskap som antagligen kommer komma upp under läkarstudierna. Nu ska jag också se till att jag får minst en 6:a i detta ämne :flinar:

Jag tar Math Studies men har ganska lätt för det. Valde det för att få en solklar sjua (och vår SYV sa även "ta de lättaste ämnena så att du får 40p" [han bryr sig bara om att skolan ska ha ett bra snitt :ledsen: ])
Jag antar att matte 4 (och möjligtvis 5 om jag väljer att läsa det) kommer vara betydligt svårare men jag tror att jag klarar det bara jag pluggar tillräckligt (och det känns inte som att det är svårt för en IB-elev att plugga ett ämne åt gången med tanke vad vi går igenom)

Men det löser sig säkert :glad:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av Nyberg89 »

Klart att man får betala för utbildningen, men pga att vi är ett EU land blir det inte så farligt.

Det som behövs är att man skriver UKCAT och har runt 36-38 från IB och att en viss summa ska vara HL. Hur många av dina poäng är det?

Klockrent är det tycker jag iaf, satt under en tid och svor över att jag inte gick IB för att det ger så fina möjligheter i England. Det är inte svårt om du får ett bra resultat på UKCAT och har bra poäng, vilket hon verkar få. Till och med jag som har ett dåligt utgångsläge har räknat ut att jag har möjligheter att bli antagen till Oxford. Men det är ju en så liten möjlighet att det inte riktigt är värt att satsa på.

Tjejen har bra förutsättningar för att läsa i England och är väldigt frågande till om du faktiskt tittat på nivåerna till foundation-programmen.

Har man också bra betyg från grundskolan och presterar bra på UKCAT samt IELTS (eller annat) så kan man gå direkt till vissa program. Så det är inte en omöjlighet någonstans. Har man börjat ett år tidigare och går rakt till skolan så är man färdig vid 21 års ålder. Ganska kul tanke och jag skulle gärna se att någon försökte med det. Kanske lite off-topic.. But still ;)
krossaren av hopp

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av krossaren av hopp »

Nyberg89 skrev:Klart att man får betala för utbildningen, men pga att vi är ett EU land blir det inte så farligt.

Det som behövs är att man skriver UKCAT och har runt 36-38 från IB och att en viss summa ska vara HL. Hur många av dina poäng är det?

Klockrent är det tycker jag iaf, satt under en tid och svor över att jag inte gick IB för att det ger så fina möjligheter i England. Det är inte svårt om du får ett bra resultat på UKCAT och har bra poäng, vilket hon verkar få. Till och med jag som har ett dåligt utgångsläge har räknat ut att jag har möjligheter att bli antagen till Oxford. Men det är ju en så liten möjlighet att det inte riktigt är värt att satsa på.

Tjejen har bra förutsättningar för att läsa i England och är väldigt frågande till om du faktiskt tittat på nivåerna till foundation-programmen.

Har man också bra betyg från grundskolan och presterar bra på UKCAT samt IELTS (eller annat) så kan man gå direkt till vissa program. Så det är inte en omöjlighet någonstans. Har man börjat ett år tidigare och går rakt till skolan så är man färdig vid 21 års ålder. Ganska kul tanke och jag skulle gärna se att någon försökte med det. Kanske lite off-topic.. But still ;)
Jag vill verkligen påpeka att många av dina påstående troligtvis inte gäller. UKCAT används i princip för att sålla bort de mest "värdelösa". Det krävs högre poäng från UCAT om du kommer från ett EU-land än om du kommer från UK. Kommer inte ihåg siffrorna i huvudet (du googla för lite mer exakta siffror), men jag har haft vänner som har gjort provet antingen en gång eller två gånger. Själv gjorde jag test-provet på nätet för ett år sedan - och det var inte enkelt. För de flesta har det gått uselt, men några få har fått chansen att få intervju i Skottland (Aberdeen och Glasgow om jag inte minns fel - och dessa uni är fortfarande inte ens i närheten av "top notch"-klass) och de skrev mycket bättre än "your average guy". Ovan på deras bra resultat på UCAT så hade de även bättre CVn än den genomsnittliga gymnasiestudenten.

För er som vill söka i läkare i UK så är det även viktigt att ni har erfarenhet av sjukvården och har några otroliga "extracurricular activites", något som de flesta i Sverige inte har gjort. Har ni läst exempel på de personliga breven som folk har skickat in för att söka till läk. där? Det är bara att googla på det. De är helt otroliga!

Kommentar på att komma in på Oxford med 38-39 (som är det officiella kravet att komma in där) så krävs det något helt otroligt i ditt CV för att du ens ska ha en chans. Om du senare kollar på statisk på vilka ämnen som folk har läst så har den stora majoriteten läst Matte HL, även om de bara kräver Matte SL.

Tyvärr orkar jag inte leta upp källa på allt jag skriver och kan därmed inte garantera att allt är 100% korrekt. Jag var själv intresserad av att åka till UK för att plugga läk men när jag såg hur mycket arbete som krävdes och hur omöjligt det var så gav jag upp och sökte aldrig läk där borta. Jag hade nära vänner som försökte komma in där som gick året ovan och vänner i min klass som sökte.

UCAT är mycket svårare och "nonsensical" än HP. Det finns "decoding", läsförståelse, matte och mönstertolkande. Om ni inte tror mig så är det bara att göra test-provet som finns på nätet och om du klarar det galant så förstår jag inte varför du inte är med i Mensa och kallar dig för supersmart.

Tipset för er som har ambitioner att plugga på Cambridge eller Oxford på en något mer populär linje är att förbereda och kolla upp all info innan ni börjar gymnasiet och förbereda er för vad som krävs för att komma in. Ni tävlar inte om platser med de bästa i klass, staden, Sverige eller Storbritannien, utan hela världen.
krossaren av hopp

IB elev som behöver hjälp

Inlägg av krossaren av hopp »

eveliiineee skrev:Tack för svaren!

Jag tar Biology HL, så jag kommer väl få lite extra kunskap som antagligen kommer komma upp under läkarstudierna. Nu ska jag också se till att jag får minst en 6:a i detta ämne :flinar:

Jag tar Math Studies men har ganska lätt för det. Valde det för att få en solklar sjua (och vår SYV sa även "ta de lättaste ämnena så att du får 40p" [han bryr sig bara om att skolan ska ha ett bra snitt :ledsen: ])
Jag antar att matte 4 (och möjligtvis 5 om jag väljer att läsa det) kommer vara betydligt svårare men jag tror att jag klarar det bara jag pluggar tillräckligt (och det känns inte som att det är svårt för en IB-elev att plugga ett ämne åt gången med tanke vad vi går igenom)

Men det löser sig säkert :glad:
Jag är ledsen att jag tar över din tråd lite för mycket.

Jag önskar dig verkligen lycka till med IB. Jag har också varit med i den skiten. Det var en rolig och lärorik tid man hade men det sög så mycket energi från en, precis som hur det är på läk. När du väl kommer in på läk så tror jag att du kommer trivas, vart du än går. (Och jag hoppas att du är klar med din Extended Essay vid det här laget, till skillnad från mig vid denna tidpunkt förra året.

Du ska dock inte underskatta det svenska GY11. Jag fick slita som ett djur med fysiken (de få timmarna jag orkade plugga fysik) medan jag läste IB parallellt, och det där med A,B,C etc. betygssystemet är en stor kontrast mot det mer logiska IB-systemet där de endast har poäng man får i de flesta ämnena. Det är svårt att få de där A-poängen som man måste scora in för att få sitt fina betyg. Om du gillar IB-systemet kommer du nästintill hata det svenska som jag gör.

Jag tycker dock att din SYV har en poäng med att välja de "lättaste ämnena". Många i min gymnasieskola gjorde misstaget att välja "the combination of the death" (matte, kemi och biologi på HL) eller "devil" (matte, kemi och fysik på HL), och sedan ovan på det ha historia som "civics" ämne. Många av de som valde dessa kombinationerna hade inte tillräckligt mycket motivation eller studieteknik att klara av pressen och fick därför mycket lägre betyg (en förlust på 4-7p) än vad de skulle ha haft om de valde andra nivåer eller lättare ämnen så som economics och business.
Skriv svar