Tekniskt basår (i brist på nv basår) - en dålig idé?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
aderam
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2014, 16:19

Tekniskt basår (i brist på nv basår) - en dålig idé?

Inlägg av aderam »

Ponera följande:

X siktar på läkarprogrammet men saknar tyvärr naturvetenskaplig behörighet. Komvux är inget alternativ då X enligt Komvux är "överkvalificerad". Inget naturvetenskapligt basår anordnat i universitet/högskolas regi startar VT15. Däremot erbjuds Tekniskt basår med start VT15.

X har nu två val.

1. Tekniskt basår samt pröva Biologi 1+2 och Kemi 2 genom Komvux vid sidan av det tekniska basåret. Är detta realistiskt/genomförbart? Hur svåra är dessa gymnasiekurser och kommer X att ha tid att göra detta vid sidan av det tekniska basåret? Att uppoffra eventuell sommarledighet 2015 ser X inte som något problem utan som ett potentiellt nödvändigt ont.

2. Vänta till HT15 då naturvetenskapligt basår startar på flertalet universitet/högskolor. Alternativ 2 innebär även att X måste lämna nuvarande universitetsmiljö bakom sig för att ge sig ut på den ovissa arbetsmarknaden i hopp om att finna en inte helt ovärdig anställning. Den långa vägen till läkare förlängs dessvärre även med 6 månader.

Ps. Hej alla! Kul att vara en del av forumet! Har läst en hel del här de senaste månaderna, var dags att ta steget och bli medlem. :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Tekniskt basår (i brist på nv basår) - en dålig idé?

Inlägg av Nyberg89 »

Det är tråkigt att du blir portad från komvux, men så blir det när kommunen väljer hur utbildning ska styras. Den med lägre utbildning prioriteras först. Tråkigt är ju att du inte kan läsa det du vill direkt.

Jag har läst på tekniskt basår och naturvetenskapligt basår så något kan jag nog dela med mig om. Det du behöver ta in i ekvationen är att kraven på både fysik och matte är högre om du läser tekniskt basår. Det är i varje fall min erfarenhet. Dessutom anser jag att de har helt olika approach, som natt och dag.

Nu vet jag ju inte hur schemat ser ut, men tekniskt basår har en förmåga att vara väldigt mycket korvstoppning. Mycket föreläsningar och enligt mig ger det dåligt med fritid över. Det går snabbare att läsa igenom en bok en räkna matte och fysik. Det är kanske inte svårt, men det är tidsödande. Har du en bra rutin och moral vad gäller plugga så anser jag dock att du kommer klara det utan problem, bara att fritiden blir ytterst liten. Handling, mat, disk, städning, tvätt och andra sysslor i hemmet försvinner ju inte för att man pluggar.

Första terminen på tekniskt basår kommer du förmodligen läsa motsvarande Ma 3, Fy 1 och Ke 1. Då kommer du ha möjlighet att läsa in Biologi 1 och 2. Kemi 2 får du försöka läsa in över sommaren och få tidiga labbar/examinationer. För när du läser fortsättningskurserna i matte och fysik behöver du den tid du kan få.

Arbetsmarknaden är lite som rysk roulette, satsa inte på den om du inte har ett säkert jobb.
aderam
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2014, 16:19

Tekniskt basår (i brist på nv basår) - en dålig idé?

Inlägg av aderam »

Först och främst, tack för ett mycket bra svar Nyberg89!

Utifrån vad jag har förstått räcker Biologi 2 för behörighet utan att jag har läst Biologi 1, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Följdfrågor blir väl huruvida Komvux tillåter att man prövar Biologi 2 utan att ha Biologi 1 bakom sig samt om Biologi 2 blir onödigt svårt utan att ha kurs 1 bakom sig? Avgörande blir väl i viss mån till vilken grad som det rör sig om en påbyggnadskurs, eller om kursen snarare innehåller mer "fristående kunskap"?
Är även lite nyfiken på hur pass tidskrävande/svåra Biologi 1-2 är, någon som kan dela med sig av sin uppfattning? (Självklart inser jag att det skiljer sig från person till person p.g.a. intresse, personliga förutsättningar osv., men vissa kurser tenderar likväl ofta att generellt stämplas som svårare än andra.)

Om jag får fråga, varför bytte du från tekniskt till naturvetenskapligt basår eller vice versa? (Jag utgår ifrån att du inte fullföljde båda.) Var det behörigheten till läkarprogrammet som var avgörande?

Planen är för övrigt att pröva Biologi A+B istället för Biologi 1-2 p.g.a. den något mer fördelaktiga betygsskalan. Låter detta vettigt eller tänker jag helt galet här?
Med avseende på Kemi 2/B är min förhoppning att det går att hitta någon kommun i vårt avlånga land som erbjuder prövningar under sommarmånaderna, i.a.f. augusti måndag borde ju inte vara en omöjlighet kan man tycka.

Min största oro har varit att ett tekniskt basår, även kompletterat med ovan diskuterade kurser, av någon ogrundad anledning inte skulle vara behörighetsgrundande för läkarprogrammet. Att gångbara alternativ således enbart skulle vara att läsa ett riktigt naturvetenskapligt basår eller att läsa nödvändiga kurser individuellt via Komvux (i mitt fall pröva). Är dessa farhågor helt obefogade?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Tekniskt basår (i brist på nv basår) - en dålig idé?

Inlägg av Nyberg89 »

Tekniskt basår var lite av en impulsgrej efter gymnasiet och det var väl inget jag hade rådfrågat min ex-flickvän om så hon var ju inte glad alls. Enkelt sagt så åkte hon hem på söndag och på onsdag eftermiddag trillade de svartsjuka sms:en in. Så prata alltid med er andra halva, ett tips from coachen.

Men jag hade i alla fall fått för mig att jag ville läsa till civilingenjör och efter att ha fått lite mer insikt så kände jag att det inte alls var vad jag ville göra. Drog därefter och pluggade juridik i Lund och efter ett tag kände jag inte alls för det heller eftersom det i många fall inte finns något uttalat rätt eller fel utan bara olika sätt att se på saker. Det var då alla hästar var i hagen igen och jag kände att jag ville bli läkare. Egentligen så var det inte huvudet på spiken direkt, att jag ville bli läkare, utan jag hade ju funderat sporadiskt på biomedicin, biomed. analytiker, ssk, sjukgymnast, näringsfysiolog och farmaceut tidigare.

Det var tänkt att jag skulle läsa in naturbehörigheten på komvux, men LU hade krabbat med mina resultat (helt glömt att registrera det) och CSN satte sig på tvären. Tänkte inte så mycket på det eftersom jag hade fått ett jobb och lön. Utlandsstudier gick ju på lite och jag tänkte att det var bäst med en buffert om det blev aktuellt ändå. När det gått ca 1,5 år började jag på naturvetenskapligt basår, vilket blev rätt slappt för mig eftersom jag redan läst kurserna på första terminen ("kursetta", "kursetta"..). Med facit i hand hade jag nog kunnat jobba under tiden istället då jag redan hade kunskapen som krävdes (och lite till). Lätt att vara efterklok, men jag gillar att vara självkritisk och för att det gör att man vill förbättras hela tiden.

För att läsa Biologi 2 så behöver man inte Biologi 1 enligt min mening. Så helt olika innehåll. Hur vida man får göra så, har jag ingen aning om (har inte behövt göra det). Betygsskalan är det sista du behöver tänka på, det är behörigheten du är ute efter.

Du behöver inte oroa dig, i princip alla basårskurser är gångbara för ansökan till läkarprogrammet. Det gäller bara att du får alla kort på handen så att säga. Vill du göra prövningar så får du ju inget studiemedel och det är ju ett alternativ om pengarna inte är ett problem. Då kan du läsa mer och snabbare eftersom komvux har regelbundna provtillfällen (oftast iaf).
Skriv svar