E = G (är man behörig med betyget E)

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
mikael
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2014, 08:57

E = G (är man behörig med betyget E)

Inlägg av mikael »

Fråga:
Är ett E i betyg tillräckligt för att en kurs ska räknas godkänd? Dvs motsvarar det godkänd (G) i det gamla betygssystemet? Alltså, är jag behörig att söka.


Bakgrund:
Då jag har bra resultat på HSK behöver jag inte bekymra mig om att ett lågt kurbetyg sänker mitt snitt. Jag arbetar för stunden och planerar att läsa in bio/fysik/kemi på distans. Tänker, "att läsa in G på en gymnasiekurs -hur svårt kan det vara?".

ps. Det här känns som världens mest korkade fråga, det är kanske bara magkänslan av att "E" är dåligt som får mig att vilja vara 100% säker.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

E = G (är man behörig med betyget E)

Inlägg av Gustav »

Som svar på din fråga - Ja. Betyget E motsvarar vad som tidigare kallades G och ger dig således behörighet att söka.

En tanke som slår mig är dock att det som faktiskt lärs ut i dessa kurser kan komma att bli behövliga vid läkarstudier. Om du då skyndat igenom kurserna med "endast" ett E i betyg kommer du troligtvis ha problem att hänga med vid exempelvis föresläsningar och då måste spendera tid på att gå tillbaka för att lära dig grunderna igen. Därmed skulle jag själv faktiskt satsa på dessa ämenen, för min egen skull :-)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

E = G (är man behörig med betyget E)

Inlägg av Nils »

Jag skulle rekommendera att du siktar mot A i både biologi och kemi, för att underlätta den kommande studiestarten.
Skriv svar