Blandade betyg

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
EGL

Blandade betyg

Inlägg av EGL »

Hej,

jag har flera frågor som jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag tog studenten 2002 och hade en del IG:n. (betyg enligt den gamla skalan, 2301poäng) Nu har jag läst upp 1750 poäng via komvux, alltså jag har läst upp fler (nya) ämnen än vad jag behövde och mer än 2/3. Nu undrar jag, vilken grupp hamnar jag i om jag skulle söka till läkarlinjen? Jag skall dock tillägga att jag saknar Bi2, Fysik2 samt kemi2 från komvux men dessa ämnen har jag läst in via ett naturbasår på Folkhögskola med 4:a i omdöme istället. Kan jag då bara söka via mitt folkhögskoleomdöme eller via två grupper? Tänker alltså om folkhögskoleomd. kan komplettera mina komvuxbetyg så att jag även blir behörig i den gruppen.

Lite invecklat kanske men hade varit kul om någon visste. Ps får man även meritpoöng för komvux kurserna? :blinkar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Blandade betyg

Inlägg av Nils »

Hej EGL!

Komvuxkurser ger meritpoäng.

Ditt basår bör göra dig behörig i både BF och BII.
(http://www.antagning.se/sv/Det-har-gall ... en-svarar/)
EGL

Blandade betyg

Inlägg av EGL »

Hej igen och tack för snabbt svar!

Ok, när hamnar man i BI gruppen? Är det om hela betyget är från komvux? Jag nämligen läst följande på antagning.se

"För att ingå i grupp I, "Direktgruppen" måste minst 2/3 av den totala kurspoängen i slutbetyget vara kurser från vuxenutbildningen. Annars ingår du i Grupp II, "Kompletteringsgruppen".

Men jag kommer alltså fortfarande hamna i BII gruppen fastän jag läst mer än 2/3 på komvux :ledsen:
så rörigt det där... Är det bättre om jag då läser de resterande 700 poängen på komvux med? Då har jag alla betyg därifrån :glad: tack ännu en gång för ditt svar!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Blandade betyg

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet så måste behörighetsämnena ingå i ditt underlag för BI-kvoten. Folkhögskolebasåret räknas då fortfarande som en komplettering eftersom det inte ingår i dina komvux-kurser.

Har du läst nedanstående? D.v.s. kommer du att få slutbetyg från komvux?
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=3459
Skriv svar