Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av bollen »

visitor skrev:Om allt ska går rätt till får du inte göra prövningar i gamla kurser som du inte har betyg i sedan tidigare. Dock kan vissa kommuner se mellan fingrarna med det. Till exempel hade jag betyg i Svenska B vilket jag pröva upp. Däremot hade jag inte betyg i Svenska C men lyckades efter lite letande hitta en kommun där jag kunde pröva den kursen i alla fall. Det här var hösten 12 precis efter att de bytt system.

Det som är problemet idag med gamla kurser är att det i och med lärarlegitimationen kan vara svårt att hitta behöriga lärare för gamla systemet hos en del privata aktörer.

Syo kan inte bestämma om du får göra prövning eller inte. Enligt lag har du rätt till att göra prövning i vilken kommun du vill och hur många gånger du vill. Däremot kan syo säkert se till att din anmälan hamnar rätt.
Ska absolut försöka få tag i en SYO för att försöka få svar, men vill ändå fortsätta undersöka närmre här då det känns som att detta forum sitter på så mkt inofficiell kunskap.

Sökte runt lite och hittade detta på Antagning.se under rubrikerna "komplettera med vux12 för slutbetyg före 2010": Om du kompletterar med en ny kurs så får du bara använda den för att läsa in en behörighet du saknar, eller för att höja betyget i en kurs du redan har läst. Däremot får du inte räkna med en helt ny kurs i ditt meritvärde.

Så jag antar att jag inte kan ta kurserna enligt nya systemet för att kunna räkna med betygen som meritpoäng. Men jag hittar ingenting ang om jag kan räkna in betyg från prövningar i kurser enligt gamla systemet i mitt meritvärde, d.v.s matte e och eng c, som jag inte läst innan. Lyckades du räkna in svenska C i ditt meritvärde, trots att du inte läst det innan? Eller var det så att du fick räkna med det för att du skulle ha det till behörighet till en annan utbildning?

Frågan lyder alltså nu istället: Kan jag räkna med Matte E och Engelska C i mitt meritvärde i ett slutbetyg från 2007 (givet att jag får godkänt genom de prövningar hos legitimerade lärare jag har lyckats få tid hos) trots att jag inte tagit kurserna innan?

Stort tack!
visitor

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av visitor »

Jag har slutbetyg från 2005 och prövade meritkurser från gamla systemet hösten 12 med mål på läkarprogrammet. Dessa kurser var MaE, SvC, EnC och Etik och livsfrågor. De fungerade alldeles utmärkt.

Antagning.se har ingenting med stoppandet att göra utan det var min kommun som gjorde det, då jag inte kunde visa att jag läst de kurserna innan. Tittade idag på reglerna och blir lite osäker på om det verkligen är så som dom sa till mig*. Om du har möjlighet att pröva de gamla kurserna gör det.

* http://www.skolverket.se/bedomning/bety ... n-1.210756
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Inlägg av Nils »

bollen skrev:Tack! Det stämmer, om man ska läsa in en behörighet eller höja sig, men inte om det är en ny kurs i mitt meritvärde. Såhär stor det på Antagning.se under rubrikerna "komplettera med vux12 för slutbetyg före 2010": Om du kompletterar med en ny kurs så får du bara använda den för att läsa in en behörighet du saknar, eller för att höja betyget i en kurs du redan har läst. Däremot får du inte räkna med en helt ny kurs i ditt meritvärde.

Så jag antar att jag inte kan ta kurserna enligt nya systemet för att kunna räkna med betygen som meritpoäng. Men jag hittar ingenting ang om jag läser in kurserna enligt gamla systemet, trots att jag inte inte läst kursen innan.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... 12-kurser/
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... 12-kurser/

Utifrån ovanstående sidor får jag intrycket att "meritvärde" avser betygsgenomsnittet och inte meritpoäng. I sådana fall kan man tolka texten du citerar som att man inte kan höja ett äldre betygsgenomsnitt med nya kurser men att sådana kurser fortfarande kan användas för att ge meritpoäng, behörighet eller betygsförbättring i en redan läst kurs (till exempel matematik E vs matematik 5).

Men detta är bara min personliga tolkning och inte nödvändigtvis hur det faktiskt fungerar.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Inlägg av Elodone »

Jag gjorde prövningar i gamla kurser för att få meritpoäng. Det är bra mycket enklare att göra en prövning i matte E än matte 5, så jag rekommenderar det. Skulle tro att det är lättare med Eng C också. Jag har dock för mig att både matematik 5 och engelska 7 översätts till de gamla kurserna när man beräknar meritpoäng.

Jag hade inte läst kurserna innan och kunde ändå räkna med dem. Om det är olika i olika kommuner vet jag inte men jag har för mig att alla har rätt att göra prövningar.

Tänk på att du måste göra prövningar i gamla kurser innan sommaren, för då tas den möjligheten bort! Då kan man bara göra prövningar i de nya gymnasiekurserna.
Senast redigerad av Elodone den 18 dec 2014, 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar