Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Inlägg av bollen »

Hej! Jag har slutbetyg 21,5p från det gamla betygssystemet och ska komplettera 1 meritpoäng. Vet någon om det spelar någon roll om jag kompletterar med de nya eller gamla kurserna, dvs matematik e eller 5 resp engelska c eller 7, för att det ska räknas som meritpoäng för mig som läst till matte d och Eng b? Om inte, Finns andra för/nackdelar beroende på om man kompletterar en gamla eller nya systemet? Tack!
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av bollen »

Jag har full behörighet till läkarprogrammet och har 20,0 från när jag tog studenten 2007. I mitt slutbetyg har jag även tagit Engelska B, Franska 3, Psykologi A och Svenska C, vilket jag räknar till att få 1,5 meritpoäng. Har inte gjort några kompletteringar i efterhand, men vill nu höja mitt snitt genom att komplettera med betyg från kurser som inte ingår i min nuvarande slutexamen (d.v.s jag inte har tagit eller fått betyg i innan) för att få 1 till meritpoäng. Skulle vilja göra det genom att göra prövning i matematik och engelska.

Vore evigt tacksam om någon kunde svara på om det spelar någon roll om jag tar Matematik 5 eller E? Och om jag tar Engelska 7 eller C? Vilka kurser är smartast att ta för att betygen ska räknas som meritpoäng till läkarprogrammet och generellt inför framtida reformer av slutbetyg och antagning till högre studier?
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av Gustav »

Spontant skulle jag säga att det inte spelar någon roll alls. Rekommenderar dock att du tar kontakt med en SYO på Komvux och försökrar dig om allting, du måste ändå prata med en för att få dina prövningar godkända.
Friida

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av Friida »

Det ska ju vara något svårare att få ett högt betyg i det nya betyg systemet. Om du får ett B i betyg räknas det som 17,5 tror jag, medan A ger 20 som MVG. Hade nog satsat på det gamla betygssystemet, men kolla med SYO !
visitor

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av visitor »

Om allt ska går rätt till får du inte göra prövningar i gamla kurser som du inte har betyg i sedan tidigare. Dock kan vissa kommuner se mellan fingrarna med det. Till exempel hade jag betyg i Svenska B vilket jag pröva upp. Däremot hade jag inte betyg i Svenska C men lyckades efter lite letande hitta en kommun där jag kunde pröva den kursen i alla fall. Det här var hösten 12 precis efter att de bytt system.

Det som är problemet idag med gamla kurser är att det i och med lärarlegitimationen kan vara svårt att hitta behöriga lärare för gamla systemet hos en del privata aktörer.

Syo kan inte bestämma om du får göra prövning eller inte. Enligt lag har du rätt till att göra prövning i vilken kommun du vill och hur många gånger du vill. Däremot kan syo säkert se till att din anmälan hamnar rätt.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av Gustav »

I de fall jag sökt prövningar har en SYO behövt skriva under ansökningen i alla fall. Inte så att de hindrat på något sätt, men en underskrift behövdes.
visitor

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av visitor »

Tänkte på en sak. Du behöver väl endast kurserna för meritpoäng? Då räcker det väl med E i betyget? Räckte med G i gamla systemet. Om jag vore du skulle jag pröva kurserna omgående och på så sätt börja läkarprogrammet redan till våren. Sista kompletteringsdag är om en dryg månad så det är inte omöjligt. Varför vänta? Utmaningar är alltid kul. Nu blev jag inspirerad.

Kör hårt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Inlägg av Nils »

bollen skrev:Hej! Jag har slutbetyg 21,5p från det gamla betygssystemet och ska komplettera 1 meritpoäng. Vet någon om det spelar någon roll om jag kompletterar med de nya eller gamla kurserna, dvs matematik e eller 5 resp engelska c eller 7, för att det ska räknas som meritpoäng för mig som läst till matte d och Eng b? Om inte, Finns andra för/nackdelar beroende på om man kompletterar en gamla eller nya systemet? Tack!
Mig veterligen ska nya kurser räknas som gamla ifall man har ett slutbetyg från det gamla systemet (men jag är inte 100 % säker).
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Ma E eller 5 samt Eng C eller 7?

Inlägg av bollen »

visitor skrev:Tänkte på en sak. Du behöver väl endast kurserna för meritpoäng? Då räcker det väl med E i betyget? Räckte med G i gamla systemet. Om jag vore du skulle jag pröva kurserna omgående och på så sätt börja läkarprogrammet redan till våren. Sista kompletteringsdag är om en dryg månad så det är inte omöjligt. Varför vänta? Utmaningar är alltid kul. Nu blev jag inspirerad.

Kör hårt!

Friida skrev:Det ska ju vara något svårare att få ett högt betyg i det nya betyg systemet. Om du får ett B i betyg räknas det som 17,5 tror jag, medan A ger 20 som MVG. Hade nog satsat på det gamla betygssystemet, men kolla med SYO !
Tack för svar och pepp! Precis så ska jag ha betygen för meritpoäng så antar att jag bara behöver få godkänt / E?
Gustav skrev:I de fall jag sökt prövningar har en SYO behövt skriva under ansökningen i alla fall. Inte så att de hindrat på något sätt, men en underskrift behövdes.
Tack för denna info! Jag har fått tag i en lärare som kan hålla prövning i både Matte E och 5 och en som kan hålla i både Engelska c och 7 via komvux i två kommuner som jag INTE är skriven i, och de har mina ansökningar. Menar du att jag bör be SYO i respektive komvux skriva under eller hitta en SYO i min kommun? Vad exakt ska de skriva under - betyget eller ansökan?
bollen
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 okt 2014, 18:47

Komplettera enligt nya eller gamla betygssystemet?

Inlägg av bollen »

Nils skrev:Mig veterligen ska nya kurser räknas som gamla ifall man har ett slutbetyg från det gamla systemet (men jag är inte 100 % säker).
Tack! Det stämmer, om man ska läsa in en behörighet eller höja sig, men inte om det är en ny kurs i mitt meritvärde. Såhär stor det på Antagning.se under rubrikerna "komplettera med vux12 för slutbetyg före 2010": Om du kompletterar med en ny kurs så får du bara använda den för att läsa in en behörighet du saknar, eller för att höja betyget i en kurs du redan har läst. Däremot får du inte räkna med en helt ny kurs i ditt meritvärde.

Så jag antar att jag inte kan ta kurserna enligt nya systemet för att kunna räkna med betygen som meritpoäng. Men jag hittar ingenting ang om jag läser in kurserna enligt gamla systemet, trots att jag inte inte läst kursen innan.
Skriv svar