Hur räknar man ut snittbetyget?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Hur räknar man ut snittbetyget?

Inlägg av vhansson92 »

Hej!

Jag har egentligen två frågor:

För de som känner sig okej med att skriva ut i vilken urvalsgrupp de kom in på och vilket snittbetyg de hade, berätta gärna!

Sedan undrar jag lite mer hur man räknar ut snittbetyget. Efter att ha läst lite på olika trådar här så blir jag en aning förvirrad. Jag har alltid trott att snittbetyget får man ut om man räknar med de (ca 2500) gymnasiepoäng som man har läst och gör ett genomsnitt. Men jag kanske har tolkat allt fel? Räknar man ut snittpoängen på bara de kurser som man måste ha för att vara behörig? Alltså Ma4, Bi2, Fy2 och Ke2? Har jag betyget A på dessa kurser (plus merit) så har jag 22,5 i snitt?

Vill någon hjälpa mig förstå :/ Just nu har jag 19,5 i snitt om man räknar med alla kurser jag någonsin läst. Jag inser att jag måste studera 1-2 terminer ytterligare på komvux, men om systemet ser annorlunda ut så ligger det av djupast intresse! :)

Hälsningar
Victoria
EyeGuy
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 dec 2013, 13:19

Re: Antagningspoäng?

Inlägg av EyeGuy »

Ditt meritvärde räknas ut från alla kurser du läst. Utöver det kan man på extra meritpoäng för vissa kurser som är utöver de kurser som krävs för behörigheten för programmet du söker (t.ex, krävs Matte 3 och du har läst upp till Matte 5 får du extra meritpoäng för de båda kurserna).

Följ länkarna nedan för mer info och förklaringar och välj den gymnasieexamen som är aktuell för dig. Finns även Räknehjälp du kan fylla i för att få reda på ditt snittbetyg. Lägg sedan till de extra meritpoäng du har.

https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... eritvarde/
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... eritpoang/
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Re: Antagningspoäng?

Inlägg av vhansson92 »

Tack för svar! :)

En fråga till. Jag har inte läst samhällskunskap och därav har jag inget slutbetyg, utan "samlat betygsdokument". Gör detta något? plus att jag har bara 2300 poäng.
Gäst

Re: Hur räknar man ut snittbetyget?

Inlägg av Gäst »

Även jag har samlat betygsdokument men det har ingen betydelse. Du ska ha behörigheten, thats it, dvs. Kemi B, Fysik B, Biologi B, Matte D.. men den biten har du säkert koll på :) Jag är 99% säker på att du måste ha ett fullständigt betyg .. dvs. 2500poäng annars kommer du i vilket fall som inte kunna komma upp i tillräckligt höga poäng.
Heja dig!
vhansson92
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 sep 2014, 18:50

Re: Hur räknar man ut snittbetyget?

Inlägg av vhansson92 »

Tack så mycket! :)
Skriv svar