Betygsgrupp?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Jag

Betygsgrupp?

Inlägg av Jag »

Hej!
Jag undrar hur jag kommer prövas då jag har betyg enligt g-mvg skalan, och sedan läst upp/ läst in ämnen med nya betygsskalan A-F. Av vad jag förstår kommer jag prövas i kompletteringsgruppen eftersom jag måste behörighetskomplettera, men kommer jag även att prövas i en annan kvot? (om jag inte missförstått så kommer alla med nya betygssystemet att ha en egen grupp)


Vänligen
Jag

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av Jag »

en till fråga;

Jag har slutbetyg från 2011 (dock ej fysik b), det innebär att jag har fullständiga poäng. När jag nu läser fysik för att behörighetskomplettera, hur räknas mitt snitt ut?
Dvs kan jag räkna in alla poäng och kurser (dvs de som jag även kompletterat med) och räkna snittbetyg, eller eftersom fysik 2 motsvarar 100p måste jag då "plocka" bort en 100-poängskurs från mitt slutbetyg och sedan räkna snitt så att summan alltid blir 2500 poäng?

Hoppas någon kan reda ut detta.
Turtle

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av Turtle »

Hej!

Jag tror tyvärr att du kommer lite i kläm. Du kommer att placeras i kompletteringsgruppen men kompletteringsgruppen är inte indelad i mvg-g och A-F utan de båda kommer att slås samman. Du kommer således att konkurrera med alla som kompletterat sina betyg med mvg-g systemet.

När det kommer till ditt betygsnitt så ska du räkna på 2500 poäng. Alla kurser som krävs för behörighet eller som är meritgivande skall vara inkluderade. Har du sedan läst utökade kurser som varken är behörighets- eller meritgivande så kan du välja de kurser där du har högst betyg.


Lycka till!
Jag

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av Jag »

Okej, så då är chansen så minimal att det är nästintill omöjligt?

Hur menar du med att alla poäng skall räknas med? Då blir totpoängen 2700 och inte 2500 eftersom jag läst 200 p mer. Ska jag byta ut kurser i mitt slutbetyg så att summan blir 2500 eller är det 2700 poäng som gäller eftersom jag läst in 2 kurser för merit och behörighet.
Turtle

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av Turtle »

Det beror ju helt på vad du har presterat. Fast då ett A är svårare att erhålla än ett MVG så blir det nog svårt för dig. I BII tror jag att det krävs 22.5 dessvärre.

Jag sade inte att alla poäng skall räknas med utan att ditt betygssnitt skall räknas på 2500 poäng där behörighets- och meritgivande kurser skall vara inkluderade.

Alltså, de 200p som du har läst utökat kan du byta ut med andra kurser som ej är behörighets- eller meritgivande(annars förlorar du ju behörigheten eller meriten). Låt oss säga att du har läst träningslära utökat och fått A i det - du kan nu byta ut t.ex. digitalt skapande som du kanske hade ett B i. Du kan emellertid inte byta ut det med t.ex. biologi 2 då det är behörighetsgivande.
jag

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av jag »

Okej, tack för svar!
Det enda som jag kan tyckas konstigt är att på hemsidan står;

För att få tillgång till BI måste du uppfylla grundläggande och särskild behörighet redan i ditt slutbetyg.
För att få tillgång till BIEX måste ditt slutbetyg dessutom bestå av betyg satta enligt Gy 2011-skalan.
För att få tillgång till BII måste du ha gjort kompletteringar efter ditt slutbetygs utfärdande.


Det skulle ju betyda att jag kan söka i både BII och BIEX, då jag har kompletterat samt är mitt slutbetyg med gamla betygssystemet men kompletteringarna är enligt nya. Eller har jag fel?

Blir aningen orolig nu, har högsta betyg i allt men ska läsa fysik nu och hoppas på att det går bra. Enligt statistiken så har ju BII på Uppsala 22,30. Det innebär ju eg att jag har "råd" att få lägre poäng om fysiken skulle vara mycket svår.

Tacksam för svar, men blir nojjig att jag missförstått.
jag

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av jag »

korrigering;

VT14 hade LiU på BII: 22,30
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Betygsgrupp?

Inlägg av Nils »

jag skrev:Okej, tack för svar!
Det enda som jag kan tyckas konstigt är att på hemsidan står;

För att få tillgång till BI måste du uppfylla grundläggande och särskild behörighet redan i ditt slutbetyg.
För att få tillgång till BIEX måste ditt slutbetyg dessutom bestå av betyg satta enligt Gy 2011-skalan.
För att få tillgång till BII måste du ha gjort kompletteringar efter ditt slutbetygs utfärdande.


Det skulle ju betyda att jag kan söka i både BII och BIEX, då jag har kompletterat samt är mitt slutbetyg med gamla betygssystemet men kompletteringarna är enligt nya. Eller har jag fel?
Det gäller att läsa det finstilta. ;)
För att få tillgång till BIEX måste ditt slutbetyg dessutom bestå av betyg satta enligt Gy 2011-skalan.
Skriv svar