BII inte logiskt

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Berit

BII inte logiskt

Inlägg av Berit »

Hej, jag har höga betyg från gymnasiet (19,83) och har efter studievägledning kompletterat med några få nya enskilda kurser för att få naturkompetens (Fysik I-2, Biologi 2, Matte 3c samt 4). Detta har jag klarat av med fortsatt högsta betyg men, trots annan information från studievägledningen, så hamnar jag enligt Antagningsenheten i urvalsgrupp BII. Detta förändrar mina möjligheter att komma in då BII bara verkar få runt 10 % av platserna.

Detta känns inte logiskt då jag inte har pluggat upp betyg eller liknande. Är det korrekt av att jag ska hamna i BII? Finns det något sätt att överpröva Antagningsenhetens beslut?
Tack, Berit
Tonne
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 nov 2013, 15:44

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Tonne »

Lagstiftningen är väldigt tydlig, så någon möjlighet till överklagande finns inte i detta fall, tyvärr.

Högskoleförordningen (1993:100)
Bilaga 3

Betygsgrupp:

I. sökande med

– betyg från gymnasieskolan,

– betyg från kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, om
minst två tredjedelar av gymnasiepoängen avser sådan
utbildning, och

– betyg från gymnasieskolans yrkesprogram som lett till en
yrkesexamen i kombination med sådana betyg från kommunal
vuxenutbildning på gymnasial nivå som ger grundläggande
behörighet till utbildning som påbörjas på grundnivå,

II. sökande med

– betyg från gymnasieskolan i kombination med betyg från
kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå eller i kombination
med betyg förvärvade genom prövning i gymnasieskolan av den
som inte är elev där eller, i fråga om betyg från
gymnasieskolans yrkesprogram som lett till en yrkesexamen, i
kombination med sådana betyg från kommunal vuxenutbildning på
gymnasial nivå som leder till mer än grundläggande behörighet
till utbildning som påbörjas på grundnivå, om betyg från
kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå eller betyg
förvärvade genom prövning i gymnasieskolan tillsammans eller
var för sig utgör mindre än två tredjedelar av
gymnasiepoängen, och

– betyg från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning på
gymnasial nivå i kombination med intyg enligt förordningen
(2007:432) om behörighetsgivande förutbildning vid universitet
och högskolor eller i kombination med dokumenterat
studieresultat från folkhögskola.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Nils »

Alla kompletteringar i efterhand, även för behörighet, räknas till BII.
(de enda undantagen är mycket snabba kompletteringar, någon vecka efter slutbetyget, eller mycket omfattande kompletteringar)
Berit

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Berit »

Hej, tack för svar.

Har ytterligare en fråga avseende meritpoäng. Jag gick ut 2012 och fick slutbetyg. Har idag 2,0 i meritpoäng och behöver ytterligare 0,5. Min fråga är: får jag meritpoäng för områdeskurser som tidigare om jag skulle komplettera idag. Stort tack! Berit
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Nils »

Såvitt jag vet så ska du få det (men dubbelkolla gärna med UHR).
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Elodone »

Det var liknande problem för mig som var tvungen att läsa på komvux p.g.a. sjukskrivning som gjorde att gymnasiet inte kunde slutföras. Jag har aldrig läst kurserna innan och hade ju hellre läst det på gymnasiet om jag hade kunnat, så det känns lite orättvist. Men tyvärr är reglerna hårda. Glöm inte bort att högskoleprovet är en bra möjlighet också. Och ge dig inte, du kommer att kunna plugga till läkare på ett eller annat sätt om du verkligen vill det. Jag lyckades komma in trots att jag inte kunde söka i BI.

Angående meritpoängen så kan man inte få meritpoäng för de nya kurserna (de man läser på komvux nu) som motsvarar gamla områdeskurser. Alltså ger t ex inte psykologi 1 några meritpoäng, även om psykologi A gjorde det. Jag gjorde prövningar i de gamla kurserna för att få meritpoäng (psykologi A, etik och livsfrågor, biologi breddning och matematik E gjorde jag prövning i). Det är möjligt att göra något år till har jag för mig. Personligen tyckte jag att det var skönare att läsa in dem på egen hand än att läsa på komvux. Man läser i sin egen takt och sedan går man dit och skriver ett prov på hela kursen (i etik och livsfrågor var det ett prov på G-nivå och sedan en obligatorisk inlämningsuppgift där man kunde få upp till MVG och i biologi breddning var det en redovisning istället för ett prov). Roligast av de kurserna var etik och livsfrågor och biologi breddning så jag kan rekommendera dem om du vill ha fler meritpoäng. Men kolla vad som gäller med prövningar i din kommun också, det kan nog vara lite olika. Och som sagt, kämpa på så ska du se att du lyckas komma in!
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Elodone »

För att förtydliga så kan man alltså få meritpoäng för språk och matematik även om man läser de nya kurserna och har tagit ut ett slutbetyg/ska ta ut ett enligt det gamla systemet. T ex ger Engelska 7 meritpoäng på samma sätt som Engelska C, och Matematik 5 ger meritpoäng på samma sätt som matematik E. Men ingen av de nuvarande kurserna på komvux kan ge meritpoäng som områdeskurser när man tar ut ett slutbetyg.
Berit

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Berit »

Hej och tack för svar Nils och Elodone

Detta känns lite som antagnings-Processen (med B. Kafka :-) alltihop:
- Har 19,86 i betyg o 2,0 i meritpoäng = 21,86
- Hamnat i BII jag beskrev tidigare, trots att jag inte läst upp betyg eller liknande. Har också en blandning mellan mvg betyg och a betyg vilket väl borde innebära att BIEX skulle vara det mest logiska?! Men detta är kanske helt omöjligt att uppnå? Verkar att hamnat i någon promillegrupp som man inte tagit hänsyn till.

Efter senaste kontakten med uhr (som hänvisar vidare till antagning.se) så är beskedet att tidigare områdeskurser gäller för att få de sista 0,5 i meritpoäng (som Nils antog ovan). De kurser av dessa som jag inte har är (jag har begärt skriftligt svar på detta då det är så många de senaste åren som gett mig fel upplysningar - man verkar dock inte så sugna från antagning.se att svara skriftligen, suck):
- biologi breddning
- fysik breddning
- kemi breddning
- djursjukvård
- hälsopedagogik
- omvårdnad
Jag har fått mina ytterligare meritpoäng (1,0) genom Etik och livsfrågor, Psykologi A och Svenska C.

Det verkar svårt att få tag på någon som anordnar ovan kurser antagligen genom att dom tjänat ut sin roll i det nya systemet. Ett alternativ är att istället läsa typ spanska eller annat modernt språk som jag förstår men jag har snart 4000 gymnasiepoäng (:-) och det känns helt galet. Elodone nämner prövning, hur gör man för att få det? Jag skulle gärna göra det t.ex. i biologi breddning och hälsopedagogik eller i värsta fall fysik och kemi :-)
Tack Elodone för uppmuntran för det kan behövas när man känner sig som Josef K ibland!
Berit
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Elodone »

BIex gäller bara för de som tar ut gymnasieexamen och inte slutbetyg som du verkar ha? Vill du ha en gymnasieexamen istället behöver du läsa ytterligare kurser (t ex gymnasiearbete eftersom projektarbetet inte kan översättas till det). Men har du redan tagit ut ett slutbetyg så går ju inte det. Jag tillhör samma grupp som du, med både MVG:n och A:n och vi har verkligen hamnat mellan stolarna... Jag har kollat på om det inte finns något sätt att lösa det på med inte hittat något trots samtal till olika instanser :/. Och som du är inne på så har väldigt få som jobbar med det koll på vad som gäller.

Det här är från https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... 10-framat/: "Områdeskurser är gymnasiekurser som inte krävs för behörighet, men som är värdefulla för den utbildning det gäller. För att få meritpoäng krävs att du har Godkänt betyg eller högre i kursen. 
Tänk på att en Gy11/Vux12-kurs inte kan ge meritpoäng för områdeskurser." Så du kan få meritpoäng för de gamla områdeskurserna men inte de nya motsvarande kurserna. Och eftersom de gamla inte ges som kurser på komvux längre så är det prövning som är enda alternativet, i alla fall i min kommun. Här har vi en prövningsenhet inom vuxenutbildningen som man anmäler sig via och som ansvarar för prövningarna, men på vissa andra ställen tror jag att komvux-skolorna själva erbjuder prövningarna. Men kolla med en SYV om hur du anmäler dig till en prövning.

Glömde jag att svara på något?
Byrokrati är så himla tröttsamt... Speciellt när man tillhör en grupp som ingen har tagit hänsyn till. Men det löste sig för mig och jag tror att du lyckas lösa det också :).
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: BII inte logiskt

Inlägg av Elodone »

Tänk dock på att områdeskurserna max får utgöra 1,0 av meritpoängen. Så har du redan 1,0 från områdeskurserna så behöver du nog läsa/göra prövning i engelska, moderna språk eller matematik. På länken ovan finns info om det.
Skriv svar