Betygsinflation och friskolor

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
fred
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2013, 16:18

Betygsinflation och friskolor

Inlägg av fred »

Denna tråd är en spinoff-diskussion som startade här:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?p=15047#p15047
/ Moderator


ungstudent skrev:Hur lyckades du få exakt A i alla dina kurser?
Låt mig gissa - konkurrensutsatt friskola?
elbarto

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av elbarto »

fred skrev:Låt mig gissa - konkurrensutsatt friskola?
Är det verkligen så svårt att tänka sig att en del personer förtjänar A i alla ämnen? Det kan förstås vara frestande att attribuera andras framgångar som situationsbetingade och deras motgångar som dispositionella. Egna framgångar är istället dispositionella och egna motgångar situationsbetingade. Självtjänande bias är en krycka.
Gäst

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av Gäst »

Alla vet att det råder stor betygsinflation i skolan vilket konsolideras av kontrastprincipen, och att få A i alla ämnen på naturprogrammet borde vara något som är nästan omöjligt (A i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2, Matematik 4/5). Samtidigt har ju personen fått 1,60 på högskoleprovet, vilket är imponerat förutsatt att det är första gången han skrivit det och talar för att personen besitter god kunskap.
elbarto

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av elbarto »

Gäst skrev:Alla vet att det råder stor betygsinflation i skolan vilket konsolideras av kontrastprincipen, och att få A i alla ämnen på naturprogrammet borde vara något som är nästan omöjligt (A i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2, Matematik 4/5). Samtidigt har ju personen fått 1,60 på högskoleprovet, vilket är imponerat förutsatt att det är första gången han skrivit det och talar för att personen besitter god kunskap.
Både du och jag vet betygsättningen skiljer sig mellan olika lärare och skolor, och till viss del är godtycklig. Det ger jag dig. Men det betyder inte att du kan anta att en person med alla A inte förtjänar det. Själv landade jag på B i de flesta NV-ämnena, strax under A-gränsen. Men en kille jag känner fick aldrig mer än ett eller två fel på något prov och fick A i alla ämnen. Det berodde inte på betygsinflation. Vill du hävda att sådana personer inte finns? Det är inte klädsamt att vara missunsam mot någon du vet så lite om.
Gäst

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av Gäst »

Det är ingen här som okonstlat har påstått att personer som fått alla A/MVG på naturprogrammet inte har förtjänat det genom hårt slit, det är snarare Du som gör antagelser och gör tolkningar av möjliga alluderingar.
Betydelsen av att få så bra betyg har helt enkelt urvattnats då det är vanligt förekommande, och betygen blir ofta satta arbiträrt av läraren som irrationellt baserar sin betygssättning på kontrastprincipen och påtryckningar av läraren och rektorn. Detta vet många av oss om, och därmed blir vi inte särskilt imponerade om någon påstår att denne fått höga betyg.

Det är vanskligt att dessa faktorer förringar prestationer för de individer som förtjänat att få bra betyg genom hårt slit.
fred
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2013, 16:18

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av fred »

…och jag prövade bara sambandet mellan konkurrensutsatt friskola och HP<1,7 men ändå A i alla ämnen på naturprogrammet
elbarto

Re: Alla som ska ansöka

Inlägg av elbarto »

Som jag skrev i mitt förra inlägg tillstår jag att betygsättningen ofta är godtycklig = subjektiv. Jag skulle tro att det alltid varit så (om än möjligen i olika hög grad). Min poäng var bara att det i sig inte ger indikationer för det enskilda fallet. När en person tidigare skrev:
fred skrev:Låt mig gissa - konkurrensutsatt friskola?
.. så är det svårt att tolka som annat än ett avfärdade, vilket enligt mig är oklädsamt i sammanhanget.
elbarto

Re: Betygsinflation och friskolor

Inlägg av elbarto »

fred skrev:…och jag prövade bara sambandet mellan konkurrensutsatt friskola och HP<1,7 men ändå A i alla ämnen på naturprogrammet
HP och NV-betyg mäter helt olika saker. Jag har tex 1.9 på verbala delen, vilket ger mig ett högt HP-resultat jämfört med mina NV-betyg. Jag skulle dock sätta större tilltro till en läkarstudent med alla A än en med 1.9 på HP. Betyg mäter utöver begåvning även uthållighet, vilket är en väldigt viktig egenskap för en läkarstudent.
Smileduck
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:49

Re: Betygsinflation och friskolor

Inlägg av Smileduck »

elbarto skrev:
HP och NV-betyg mäter helt olika saker. Jag har tex 1.9 på verbala delen, vilket ger mig ett högt HP-resultat jämfört med mina NV-betyg. Jag skulle dock sätta större tilltro till en läkarstudent med alla A än en med 1.9 på HP. Betyg mäter utöver begåvning även uthållighet, vilket är en väldigt viktig egenskap för en läkarstudent.
Jag håller med dig fullständigt men om både den med högsta betyg på HP samt den med högsta meritvärde klarar av utbildningen så tvivlar jag starkt på att skillnaden i hur de blev antagna har någon betydelse.

Sedan kan du se det som att den som skriver högt på HP klarar av att hantera stressen av tidsbristen och det höga prestationskravet som krävs. För en majoritet tror jag snarare detta är problemet under HP än att provet är för svårt.
jompa

Re: Betygsinflation och friskolor

Inlägg av jompa »

Det är dessutom svårt att jämföra HP-skrivare med folk som kommer in på gymnasiebetyg. Ofta är där en ålderskillnad som kan spela rätt stor roll. Rent spontant känns det som att de som kom direkt från- eller efter ett litet uppehåll, med gymnasiebetyg, har det "svårare" i början än de som är lite äldre och kom in via HP.

Jag tror dock att det handlar mer om mognad än begåvning. De som har kommit in via HP är i många fall säkert en gnutta mer motiverade, och en gnutta mindre studietrötta. Sen är inte studietekniken man lär sig på gymnasiet speciellt fördelaktig på universitetsnivå. Ofta stirrar man sig blind på detaljer och missar helhet och samband.

Jag märker stor skillnad på folk med i princip samma snitt från gymnasiet. Jag märker också stor skillnad på folk med samma högskoleprovsresultat.

I slutändan är det egentligen bara två olika vägar att ta sig in. Men högskoleprovsresultatet tycker jag är mer "rättvist", eftersom alla som innehar ett är normerade mot en välfungerande kurva. Betygen verkar sättas lite hur som helst.
Skriv svar