Behörighet i Sverige från läkarstudier utomlands?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Behörighet i Sverige från läkarstudier utomlands?

Inlägg av 901002 »

Hej alla,
Jag håller på och brainstormar omkring olika alternativ om hur jag skulle kunna byta från Tjeckien till Sverige (helst KI av massa olika anledningar) och har funderat lite på det här med PIL-testet.

Mitt högskoleprovsresultat skulle räcka för att bli kallad till PIL provet men jag har surt nog inte behörighet för att plugga i Sverige..
Har mailat studievägledaren på KI men inte fått svar än, tänkte därför höra om någon här vet hur det skulle funka om man blir antagen via PIL och inte har behörighet - men dock har läst 4 terminer på läkarprogrammet i Tjeckien. Tror ni det finns någon möjlighet att man får dispens? Någon som har varit i en liknande situation?
elbarto

Re: PIL - Behörighet

Inlägg av elbarto »

Precis som för alla andra kvotgrupper behövs den särskilda behörigheten även för antagning via PIL. Att du har läst flera terminer och möjligen kan räkna en del kurser godo är relevant först då du blivit antagen.

Jag skulle tipsa dig om att skriva prövning i Ma D (mindre än Ma 4) , Bio B (mindre än Bio 2), Fys 2 (mindre än Fys B) och Kem 2/B. Du behöver inte de undre kurserna för behörighet. Att plugga upp till ett g i dessa ämnen lär du med lite disciplin klara över en sommar. Själva prövningstillfällena är dock under terminerna så det kan ju vara problematiskt för dig eftersom du befinner dig utomlands. Om du vill läsa dessa kurser på komvux krävs 1/B-kurserna. Dock inte om du bara skriver prövning alltså. Lycka till!
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Re: PIL - Behörighet

Inlägg av 901002 »

Tack snälla för ditt svar elbarto! Jag hade ingen aning om att jag bara behövde läsa de högre kurserna, hur kan jag ha missat det?! Har tänkt denna tanken innan men som du säger är ju prövningarna lagda under terminen och 7 kurser har känts lite i överkant.. Men nu kanske det är läge att tänka om! En till, kanske dum fråga - men kan jag läsa natur basår på folkhögskola även om jag skulle skaffa mig behörighet i dessa ämnen? Har funderat på att ta ett sabbatsår och göra det för att kunna söka i BF-kvoten..
elbarto

Re: PIL - Behörighet

Inlägg av elbarto »

Varför inte ta FHSK nu direkt till hösten då? Så får du behörighet och FHSK-kvoten i ett svep. Angående antagningen, så gör varje FHSK du ansöker till en egen bedömning om de vill anta dig. De allra flesta kommer troligen säga nej, eftersom att du redan uppnått högskolebehörighet. Om du har tur hittar du en skola som kan tänka sig anta dig. Om du redan har NV-behörighet och söker NV-basår på FHSK, så har troligen lägre chans till antagning än om du saknar NV-behörighet.
901002
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2014, 15:04

Re: Behörighet i Sverige från läkarstudier utomlands?

Inlägg av 901002 »

Jag förstår.. Övervägde att göra så som du säger, men vi läser anatomin nästa år - vilket enligt de flesta är det värsta året - och det känns inte bra att "komma av sig" innan dess. Jag ska nog göra så att jag satsar 100 % på Hsp i höst och utifrån det bestämmer om det är värt att ta ett sabbatsår och gå folkhögskola eller om jag bara skall tenta av kurserna (om jag skulle få ett väldigt bra resultat). Återigen - tack för din hjälp, blir så imponerad över hur hjälpsamma vissa är! :) Har du några andra tips eller tankar får du gärna dela med dig!
Skriv svar