HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
yuniicho
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 nov 2013, 20:26

HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av yuniicho »

Hej alla ! Hoppas allt går smidigt för alla som vill ta sig in till lakärlinjen!

Jag har värsta problem med att bestämma vilken väg jag ska ta för att höja mitt meritvärde.
Skulle jätte uppskatta någon åsikt på detta!

First of all, jag vill börja med att säga att mitt mål är att nå 22.50 innan jag ansöker i VT15.

Jag har slutbetyg från IB programmet som ingår:

Biologi B
Engelska C
Franska steg 5
Matematik C
Samhällskunskap B

Utav mitt slutbetyg får jag 19,31 utan meritpoäng + 2,5 meritpoäng tack vare engelskan och franskan.
(21.8 så länge)

Jag har nu läst upp nästan alla nödvändiga ämnena i komvux där fick jag:

Kemi 1 : A
Kemi 2 : A
Fysik 1a: C
Fysik 2 (är fortfarande i kursen men jag tror att jag ska få ett B)
Matte 4 : A
SAS 2: C

Nu har jag bara SAS 3 som är kvar och om jag får ett A där förhoppningsvis, så kommer jag till 22.49 vilket gör mig väldigt förbannad eftersom det är så nära mitt mål!

Jag har 0,80 på HP men jag ska göra det igen i höstas och höja den också.

Då tänkte jag, om jag skulle ta Engelska C igen i komvux och få ett A betyg, skulle den höja mitt snittet även om den ingår i mitt slutbetyget och därefter ger mig meritpoäng?

Eller har nån ett annat förslag?

Nils?

Snälla hjälp miggggg :olycklig:
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av penfold »

Fråga din lärare i Fy2 Om det finns möjlighet att göra någon extra uppgift för att få ett A, förklara hur jävla viktigt det är för dig och att du är villig och kapabel att göra vad som krävs.
Fråga också om denne kan göra en prövning åt dig i Fy1, den kursen är på 150p om jag minns rätt och därför viktig att a högt betyg i.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av Nyberg89 »

Jag tror att du räknat fel någonstans på ditt snitt med tanke på att du skriver 22,49. Har svårt att se hur det är rätt med tanke på betygen du skrivit ut.
yuniicho
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 nov 2013, 20:26

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av yuniicho »

@ Nyberg89

Jag användade formeln som jag fick utav denna tråden: http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=113&t=3493
Nu blir jag lite orolig om jag har räknat korrekt (gjorde det flera gånger)..
Som jag har förstått eftersom jag kopletterar på komvux kan alla betygen som jag får varken sjunka eller höja mitt meritvärde.
De som inte ingår i behörigheten (t.ex Fysik 1a eller Kemi 1 i mitt fall) dock påverkar inte mitt snittet. Om jag får ett B eller A betyg i dem däremot kan de faktist HÖJA mitt meritvärde men inte sjunka den även om jag får C, D eller E. (Någon rätta mig om jag har fel, tack!)
På det här sättet inkludrade jag inte betygen jag fick från Fysik 1a samt SAS 2 i min beräkningen.
Gäst

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av Gäst »

Behörighet för läkarprogrammet är fysik 1 och 2, kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 samt matematik 4. Därför måste ditt betyg från fysik 1a och kemi 1 räknas med. Det är skillnad om du skulle läsa upp något annat ämne som inte har med behörigheten att göra. Men de kurser som krävs för att vara behörig måste alltid räknas med.
Ocksa gast

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av Ocksa gast »

Det där är ju inte riktigt sant. Det är bara de högre kurserna som är behörigheten (de undre krävs ju dock för att få läsa de högre) och därför räknas inte betyget för de undre om de sänker snittet förutsatt att dessa kursers poäng inte krävs för att komma upp i minsta totalpoäng för gymnasiet.

Jag vet för jag har också kompletterat betyg och också mailat Högskoleverket om detta.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av penfold »

Jajust!
Det räcker med att höja Fy2 till ett A, sen kan du läsa nån mongokurs där du kammar hem ett A.
fred
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 okt 2013, 16:18

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av fred »

För 22,5 krävs att du kompletterar upp alla VG till A i ditt slutbetyg från IB. Sedan måste du ha A på alla kurser som krävs för behörighet. Lätt som en plätt!
yuniicho
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 nov 2013, 20:26

Re: HJÄLP! Hur ska jag höja mitt meritvärde?

Inlägg av yuniicho »

fred skrev:För 22,5 krävs att du kompletterar upp alla VG till A i ditt slutbetyg från IB. Sedan måste du ha A på alla kurser som krävs för behörighet. Lätt som en plätt!
Jag vet inte om jag skulle kalla det lätt men jag kämpar i alla fall.
Om jag skulle ta Eng 7 på komvux och höja betyget skulle det höja mitt snittet också? ÄVEN OM detta är ett ämne som ger mig 1,0 meritpoäng?
Skriv svar