Plugga upp BII kvoten????

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
stocklyn
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 apr 2014, 18:47

Plugga upp BII kvoten????

Inlägg av stocklyn »

Hej!!

jag gick ut på hotell å restuaruang linjen, fick typ 13 i poäng (orkade inte med skolan) och nu vill jag bli läkare. Har alla betyg osv. Men hur gör man för att komma in via BII kvoten? är det mina hotell å restaurang betyg jag ska plugga upp G --> MVG eller är det naturämnerna (komvuX) som ska bli MVG? Så jag ska ha MVG i allt från servering till datorkunskap? räcker det med att ha MVG i alla dessa ämnen eller måste jag ändå konkurera med ett hp-resultat?


är så jävla less på det här med högskoleprovet!!! Jag har skrivit hp massvis med gånger, står fan bara å stampar, har köpt hpguiden, har fan gjort allt men kommer AAALDRiG vidare. Hp är inte min grej
stocklyn
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 apr 2014, 18:47

Re: Plugga upp BII kvoten????

Inlägg av stocklyn »

Betyg = alla berörigheter men bara med betyget g/vg i alla naturämnerna, som jag pluggade på komvux.
nissepesse
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 dec 2013, 23:47

Re: Plugga upp BII kvoten????

Inlägg av nissepesse »

Hej!

Det räcker att du läser upp alla betyg som ingår i ditt slutbetyg till MVG, dessa kommer då räknas in i ditt meritvärde. Sedan måste du också läsa till behörigheten till läkarprogrammet, d.v.s naturämnena och matten om du inte läst dessa kurser redan. För att ha en bra chans att komma in borde du även läsa till meritkurser som ger dig maximal med meritpoäng. Vad har du för hp-resultat? Om man kollar på senaste antagningen i BII-kvoten så räcker det oftast med att ha 22,50 i meritvärde för att komma in, hp-resultatet används för att särskilja två personer som har samma meritvärde.

Hoppas detta hjälpte dig något!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Plugga upp BII kvoten????

Inlägg av Nyberg89 »

Jag har liknande problem, förutom att jag läste bygg. Har ett gäng praktiska kurser på 200 poäng och det spelade ju in en del. Förvisso hade jag riktigt bra betyg i jämförelse och fick stipendium - men det hjälper ju inte riktigt mig betygsmässigt att komma in på läkarprogrammet.

Bästa sättet är att du försöker med HP, PIL, HPSU eller folkhögskolekvoten (dock väldigt få platser där).

Det här med yrkesprogram är väldigt problematiskt i jämförelse med folk som läst sam sam och liknande. Det är inte bara att springa in och få det överstökat på komvux. Jag läste i princip två gymnasieprogram då jag läste extra och jag fick inte byta bort kurser från slutbetyget med lägre betyg som till exempel måleri och byggplåt där jag var den som fick lära resten av klassen för att läraren drog iväg (fick trots det bara ett G när andra som jag lärt fick VG/MVG).
Skriv svar