Vilken kvot hamnar man i?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Regartner
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2014, 15:43

Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Regartner »

Jag har läst här i forumet men förstår inte vad som gäller för mig? Jag har slutbetyg från gymnasiet läser nu basåret på komvux. Läser alltså 8 kurser utan för slutbetyget . Blir det BII eller BI för min del? :huh:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Nils »

Ifall ditt slutbetyg räcker för behörigheten så ansöker du med det betyget i BI-kvoten och med ditt förbättrade betyg i BII-kvoten.

Ifall ditt slutbetyg inte räcker för behörigheten så ansöker du endast i BII-kvoten, med ditt förbättrade betyg.
Gasten

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Gasten »

Hej hej,

skulle bli extremt tacksam om någon kan svara på min fråga. Har letat runt på internet, ringt och pratat med olika syo:s men får inget klart svar.

Jag har grundläggande behörighet från folkhögskola, en 4:a. Jag saknar Ma C+D, kemi, fysik och biologi. Nu är frågan vad som är bäst för mig när det gäller att skaffa sig behörigheten och vilken kvot jag kommer att hamna i. Hamnar jag i folkhögskolekvoten (vilken jag nu är grundläggande behörig via) oavsett hur jag skaffa mig den särskilda behörigheten?

- Går jag basår på folkhögskola konkurrerar jag endast i folkhögskolekvoten? Då måste jag väl få en 4:a för att ha chans att kunna konkurrera om en plats på läkarprogrammet?

- Konkurrerar jag endast i folkhögskolekvoten om jag läser basåret på högskola?

- En syo sa att jag kan läsa in behörigheten på komvux (det går bra att kombinera folkhögskola och komvux), vilket nu är min plan. Konkurrerar jag då i bara folkhögskolekvoten där också?

Alla är olika, men vad skulle du (som läser det här) själv göra? Alltså vad skulle du tycka är det "bästa" sättet att skaffa sig behörigheten på? Själv lutar jag starkt åt komvux, det viktigaste är dock att jag blir behörig. Självklart ska jag också göra högskoleprovet.

Hälsningar Gäst
elbarto

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av elbarto »

Kvotgrupperna är inte exklusiva. Dvs. du konkurrerar i alla kvotgrupper där du har grundläggande behörighet. Om du saknar fullständigt gymnasiebetyg, är du obehörig att söka via BI /BII / Blex -kvoterna. Om du har grundläggande behörighet via FHSK så konkurrerar du inom BF-kvoten. Om du har skrivit högskoleprovet konkurrerar du även inom HP-kvoten.

Oavsett hur du väljer att läsa in NV-kurserna, kommer du fortsätta att konkurrera inom de kvotgrupper du redan har grundläggande behörighet inom. Om du läser NV-kurserna på komvux och de råkar motsvara (minst) de poäng som saknas för ett fullständigt gymnasiebetyg kan du kvalificera dig till att även konkurrera inom någon av BI /BII / Blex -kvoterna.

Kvotgrupperna handlar alltså om grundläggade behörighet. Den särskilda behörigheten spelar ingen roll var du läst in. Du behöver alltså inte läsa NV-kurserna i samma skolform (komvux/FHSK/basår) som du blir antagen till läkarprogrammet via. Exempelvis kan du bli antagen via FHSK trotts att du läst NV-kurserna på komvux eller basår.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Nils »

Dock:
BI och BIex kräver att man uppfyller hela behörigheten inom just den kvoten; har man redan ett fullständigt, gymnasialt betyg så kan man inte förändra sin behörighet inom BI-kvoterna.
Gasten

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Gasten »

Hej igen,

Tack så hemskt mycket för svaren. Då är det som jag har trott.

Om jag skulle gå basår på folkhögskola, måste jag då få en 4a? Jag har en fyra i grundläggande behörighet men behövs det nu också på basåret? Tänkte om jag ska kunna ha en chans att komma in.

Om jag läser in behörigheten på KOMVUX, spelar det någon roll vilka betyg jag får eller räcker det med att jag klarar kurserna?

Vill inte låta dum, men jag har fått så många olika svar av syo:s att jag blivit förvirrad.

Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Nils »

Jag vet inte vad som gäller för folkhögskolebetyget.

Om du läser in behörigheten via komvux så får du behörigheten oavsett vilka betyg du får. Dina komvuxbetyg påverkar bara ditt betygsgenomsnitt i BII-kvoten.
Gasten

Re: Vilken kvot hamnar man i?

Inlägg av Gasten »

Ok Nils, tack för ditt svar!
Skriv svar