Antagning med nya betygsskalan

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Majskornet
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2013, 22:17

Antagning med nya betygsskalan

Inlägg av Majskornet »

Hej!
Jag kommer ta studenten år 2016 och bedöms efter det nya betygssystem (A, B, C....). Eftersom det anses vara ett betygssystem där det är svårare att nå de högre betygen, kommer antagningen sänkas? Kan antagningspoängen år 2016 vara t.ex. <21,5 och hp 1,5? Eller är det en omöjlighet?

Nytt betygssystem och mindre kullar är en kombination som kanske skulle kunna få antagningspoängen att sjunka ytterligare (?) :party:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarlinjen 2016

Inlägg av Nils »

Du kommer att konkurrera inom en separat BI-kvot, "BIex":
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=92&t=3350#p12699

Sannolikt blir gränserna lägre. :)
Majskornet
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 dec 2013, 22:17

Re: Läkarlinjen 2016

Inlägg av Majskornet »

Är Blex anpassat till det här betygsystemet isåfall? Detta kan betyda att antagningspoängen kommer vara anpassad och kanske lägre än BI-kvotspoäng.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läkarlinjen 2016

Inlägg av Nils »

BI-platserna fördelas mellan "gamla BI" och BIex utifrån hur många som har betyg inom BIex. Gamla BI-betyg har inte tillgång till den kvoten, medan BIex-betyg har tillgång till gamla BI-kvoten.

BIex förväntas ha lägre betygssnitt än BI, åtminstone lär det bli så vid läkarprogrammet och andra utbildningar med hög konkurrens om platserna.

(För övriga utbildningar kan ovanstående regler fungera som en garanti för att BIex-gränsen inte ska kunna hamna högre än BI-gränsen.)
jag

Läkarlinjen 2016

Inlägg av jag »

Måste fråga en sak om detta. Hur är det för mig som fått betyg enligt MVG-skalan och läst till enligt nya betygssystemet. Hamnar jag i B11?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Läkarlinjen 2016

Inlägg av Nils »

Ja, du får behörighet till BII-kvoten.
Skriv svar