Helt kört att komplettera efter 1 december?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av Blondie »

Jag håller på och pluggar i panik för att hinna söka till vårterminen 2009 (GBG). De prövningar jag måste göra för att höja mitt slutbetyg till 20.0 kommer ta hela höstterminen, dvs december ut.
Läste idag på studera.nu att sista datum för komplettering av betyg är den 1 december. (Det känns som om allt går emot en just nu...) Det känns så tråkigt att ramla på mållinjen, eftersom jag kommer ha 20.0 i slutet av december, men inte kommer kunna utnyttja dessa förrän till höstterminen 2009. Kommer göra HP i höst, har 1.6 sen innan men vågar inte räkna med att höja mig. Är vårterminen 2009 helt körd för mig nu? :cry:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av Nils »

Blondie skrev:Jag håller på och pluggar i panik för att hinna söka till vårterminen 2009 (GBG). De prövningar jag måste göra för att höja mitt slutbetyg till 20.0 kommer ta hela höstterminen, dvs december ut.
Läste idag på studera.nu att sista datum för komplettering av betyg är den 1 december. (Det känns som om allt går emot en just nu...) Det känns så tråkigt att ramla på mållinjen, eftersom jag kommer ha 20.0 i slutet av december, men inte kommer kunna utnyttja dessa förrän till höstterminen 2009. Kommer göra HP i höst, har 1.6 sen innan men vågar inte räkna med att höja mig. Är vårterminen 2009 helt körd för mig nu? :cry:
Sista kompletteringsdatumet är ganska absolut.
Har du någon möjlighet alls att få göra prövningarna senast en vecka före deadline (och då få dem snabbt rättade)?

VT09 är inte helt körd för dig ännu, även om du inte kommer upp i 20,0 innan deadline, eftersom du ska skriva högskoleprovet. Kommer du upp i 1,8-1,9 så kan det mycket väl gå vägen för dig. Se till att förbereda dig väl så finns det nog en chans. :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av empezar »

Jag är i ett liknande läge, men jag har sagt åt mina lärare att jag behöver betygen tidigare, och då kommer jag få läsa i lite högre takt för att de ska hinna.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av nzqrc »

Jag sitter i samma sits, men har sett till att få göra de sista prövningarna strax innan 1 december, så jag kan komplettera. Enligt de universitet jag kollat med har de inget spelrum för sena kompletteringar.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av empezar »

nzqrc skrev:Jag sitter i samma sits, men har sett till att få göra de sista prövningarna strax innan 1 december, så jag kan komplettera. Enligt de universitet jag kollat med har de inget spelrum för sena kompletteringar.
Strax innan? Jag har hört att man bör göra prövningarna i mitten av november för att hinna få ut betyg och även hinna skicka in dem till VHS innan den 1:a december (de ska ju vara i deras händer den 1:a).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
nzqrc
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 aug 2008, 23:39

Re: Helt kört att komplettera efter 1 december?

Inlägg av nzqrc »

Min komvuxskola ordnar prövningar 21 november (fredag), lärarna lämnar in betygen på måndagen och jag får dem på onsdag eller torsdag, och postar dem direkt så de är framme senast måndag 1 dec.
Skriv svar