Moderna språk och meritpoäng

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Carlzone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 aug 2008, 01:52

Moderna språk och meritpoäng

Inlägg av Carlzone »

Jag har lite frågor om moderna språk. Enligt vad jag förstått så ska man få en halv meritpoäng för moderna språk steg 2 (om man redan har läst ett annat modernt språk). Gäller det alla språkkurser som klassas som moderna språk steg 2? Kan man t.ex. ta japanska, grekiska eller vilket annat språk som helst, bara det är steg 2?

Måste man ha ett betyg i steg 1 för att få göra en prövning i steg 2? Anledningen till att jag undrar är för att det känns onödigt att tenta av steg 1 om man redan kan språket flytande och bara behöver steg 2 för att få meritpoäng.
Jag tycker inte att man borde behöva det eftersom steg 2 är svårare och klarar man den så klarar man ju steg 1 också.

Ja, jag vet att jag är lat och att jag egentligen borde läsa spanska steg 2, men det vore bättre om jag kunde få meritpoängen "gratis".
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Moderna språk och meritpoäng

Inlägg av Nils »

Carlzone skrev:Jag har lite frågor om moderna språk. Enligt vad jag förstått så ska man få en halv meritpoäng för moderna språk steg 2 (om man redan har läst ett annat modernt språk). Gäller det alla språkkurser som klassas som moderna språk steg 2? Kan man t.ex. ta japanska, grekiska eller vilket annat språk som helst, bara det är steg 2?
Enligt högskoleverket finns det inga som helst begränsningar för vilket modernt språk det kan röra sig om.
(den tidigare planerade begränsningen till de "stora" västvärldsspråken togs bort av den nya regeringen efter det senaste riksdagsvalet)
Måste man ha ett betyg i steg 1 för att få göra en prövning i steg 2? Anledningen till att jag undrar är för att det känns onödigt att tenta av steg 1 om man redan kan språket flytande och bara behöver steg 2 för att få meritpoäng. Jag tycker inte att man borde behöva det eftersom steg 2 är svårare och klarar man den så klarar man ju steg 1 också.
Det är någonting som du nog måste fråga ditt lokala Komvux om, för att vara på den säkra sidan.
Jag har dock fått intrycket att man kan gå direkt på högre kurser utan att först ta de lägre.
Skriv svar