Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av Blondie »

Hej!

Vilket superbra forum!

Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet, läste i utökad form men har inte full behörighet för läkarprogrammet och skall läsa in behörighet via naturvetenskapligt basår nu i höst. (Påhopp om varför jag väljer att "fuska" genom detta tillvägagångssätt undanbedes.)
Betygsättningen är ju G och VG. Räcker det att jag har G i de ämnen jag behörighetskompletterar med, eftersom de inte påverkar mitt 20.0 i slutbetyg från gymnasiet, eller är det högsta betyg som gäller dvs VG även på det naturvetenskapliga basåret? Har sökt efter info men ej lyckats finna svar på mina funderingar.
Är det någon härinne som vill sträcka ut en hjälpande hand? :D

Hälsningar,
Emma
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av empezar »

Du behöver bara få G.

Har för övrigt aldrig sett någon anklaga någon annan för fusk när de väljer att läsa högskolebasår. Snarare klagar väl folk på möjligheten (att skaffa behörighet utan att riskera att sänka snittet) och hur skolverket tänker när de utformar sina regler.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Re: Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av Blondie »

Hej!

Tack för svar! :D
Jag läste för ett tag sen i något annat forum, har för mig att det var på högskoleprovguiden?, att man tilldelas ett klumpbetyg för hela basåret och att man därför måste läsa alla ingående kurser för att basårsbetyget inte skall sänka ditt slutbetyg.
Jag läste Biologi A och B på gymnasiet och har MVG i dessa och hade därför inte för avsikt att läsa om dem via basåret. Stämmer det att man måste läsa samtliga kurser, dvs heltid, för att få ett betyg som inte sänker ditt slutbetyg från gymnasiet eller hade denna person fått det om bakfoten?

Hälsningar,
Emma
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av Nils »

Du borde bara behöva läsa de kurser som krävs för resten av uppfyllandet av behörigheten; regeln är ju att man ska ha antingen svenska gymnasiebetyg för ämneskurserna eller dokument (t.ex. andra betyg) som intygar att man har de relevanta kunskaperna.

Kan du avstå vissa kurser från basåret enligt det ansvariga lärosätet? Ifall du endast får ett enda betyg för hela basåret går det antagligen inte, du bör kolla upp saken med lärosätet.
Blondie
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 aug 2008, 22:19

Re: Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av Blondie »

Tack för svar!
Jag skall vända mig till studievägledningen på det lärosäte som är aktuellt för att verkligen vara säker.

Hälsningar,
Emma :wink:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Naturvetenskapligt basår - räcker G?

Inlägg av empezar »

Om det inte passar kan man ju alltid läsa kurserna individuellt på Komvux ;)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar