Meritpoängskomplettering

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Carlzone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 aug 2008, 01:52

Meritpoängskomplettering

Inlägg av Carlzone »

Hej!

Jag gick ut gymnasiet 2004 med 20,0 i betyg. Nu har jag fått veta att meritpoäng ska införas HT 2010.

Jag har bara 21,5 med meritpoäng, så jag behöver alltså skaffa 1 meritpoäng till nu för att få 22,5. Jag har lite frågor och hoppas att någon vet vad som gäller. Jag har frågat HSV men får inga vettiga svar.

Om jag läser t.ex. 2 meritkurser och endast får VG i dem, får jag 22,5 då, eller måste jag ha MVG i dem för att få 22,5? Måste alltså en kurs som höjer meritvärdet räknas in i betygssnittet?

Kommer dessa VG:n att sänka mitt betygssnitt även i den första kvoten, dvs sänks mina poäng från 21,5 till 21,2?

Sedan har jag hört något om att man bara prövas i kvot 2 om man meritpoängskompletterar? Är detta sant? För det skulle kunna innebära att man får sämre chans att komma in genom att läsa dessa kurser? Man borde ju prövas i båda tycker jag.

Är det någon som vet om man kommer att öka antalet platser till läkarutbildningen snart? Jag vet att det har föreslagits att bygga ut den med 330 platser, vilket skulle vara suveränt för alla som kämpar för att komma in.

För övrigt tycker jag att det är orättvist att vi som gick ut gymnasiet tidigare missgynnas av de nya reglerna. Vi kunde ju inte veta att dessa meritpoäng skulle införas och bör därför inte "straffas" för det. För mig blir det väl omöjligt att komma in trots att jag gick ut med 20,0 utan att tenta upp någonting.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Nils »

Om du läser två extrakurser och får VG i dem så blir din sammanlagda poäng mindre än 22,5 (men fortfarande bättre än 22). För 22,5 måste du ha 20,0 i snitt och 2,5 meritpoäng.

Din poäng i första kvoten kommer inte att påverkas; du söker fortfarande där med 21,5.

För att man ska prövas i kvot 2 behöver man göra någon slags komplettering som förbättrar ens poäng eller behörighet. Den som får 22,5 och behörighet direkt i sina betyg kan alltså inte konkurrera inom kvot 2 (men är istället garanterad antagning genom kvot 1).

Det har varit tal om utökningar av läkarprogrammen i Linköping och Lund. Det lär dröja innan Örebro får starta, om de någonsin får det. Umeå utökar med 10 platser inför denna hösttermin.

Mer än två tredjedelar av dagens 20,0-snitt är uppkompletterade. Tillsammans med meritpoängen och begränsad tillgång till kvot 1 för icke-naturare (för läkarprogrammet dvs) lär göra så att antagning är möjlig även med poäng lägre än maximalt; innan betygsinflationen drog igång gick det att bli antagen med mindre än 20. Jag skulle säga att du nog ligger relativt bra till inför 2010, ifall du inte börjar tidigare.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av empezar »

Visst är det orättvist att ni inte fick chansen till att planera in meritkurser i er utbildning inför 2010.

Men är det verkligen orättvist att folk som läst relevanta(/svårare) kurser och fått toppbetyg får fördel över de som inte gjort det? Att folk med bättre meriter går före i kön till många utbildningar är väl inte direkt någon nyhet.

Systemet ämnar gynna de som inte "taktikläst" enklare kurser för att lättare få 20,0. Jag säger inte att du eller någon annan har gjort det, men vissa har fått kämpa hårdare för sitt 20,0 än andra, pga deras val av kurser. Och då kan man ju för att vända på det hela hävda att det varit orättvist för dessa personer fram tills nu, eftersom deras 20,0 vägt lika tungt som ett 20,0 fyllt av vinkunskap och dylikt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Carlzone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 aug 2008, 01:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Carlzone »

Det orättvisa är att vi inte ens fick chansen att välja rätt kurser.
Jag har för övrigt inte läst "lätta kurser" utan flera språk som tyvärr inte ger meritpoäng. Hade jag vetat att detta skulle införas när jag gick i gymnasiet så hade jag självklart valt kurser så att jag kommer upp i 2,5 meritpoäng.

Nils: Är du säker på att VG:na måste räknas in i snittet? Jag ringde nämligen VHS idag och kvinnan jag talade med sa att man skulle kunna tillgodoräkna sig meritpoängen från dessa kurser i kvot 2 utan att sänka snittet om man redan har ett fullständigt gymnasiebetyg och sätter dessa kurser på ett samlat betygsdokument. Jag litar dock inte på detta, eftersom jag har fått höra olika saker från olika personer.

Nu har jag iofs inte läst kurserna eller fått betyg i dem, men man vill ju ändå veta vad som gäller.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Nils »

Jag är inte säker (just nu, tänker kolla med HSV).

I väntan på förtydligande svar från Högskoleverket är denna sida det närmaste man kommer ett definitivt svar:
http://hsv.se/densvenskahogskolan/utbil ... 01030.html
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av empezar »

Jag är ganska säker på att det Carlzone säger stämmer. Det var någon undantagsgrej med att gymnasiestudenter skulle kunna komplettera med meritkurser utan att sänka snittet i kvot 2.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Nils »

empezar skrev:Jag är ganska säker på att det Carlzone säger stämmer. Det var någon undantagsgrej med att gymnasiestudenter skulle kunna komplettera med meritkurser utan att sänka snittet i kvot 2.
Jag minns också att det fanns ett undantag, dock ej säkert vilket.

Enligt sidan jag länkade finns det ett undantag för dem med utökat program (mer än 2250 poäng) som innebär att man får meritpoäng utan försämrat grundsnitt. Jag såg dock ingenting om något annat.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Nils »

Enligt ett svar jag just fick från HSV verkar det som att alla kompletteringar utöver slutbetyg (tilläggskompletteringar, kanske även utökade program) har separata effekter på meritpoäng och jämförelsetalet;
* meritpoäng räknas alltid med
* jämförelsetalet påverkas endast ifall betyget är högre

Jag har skickat ett svar för att bekräfta att det verkligen är på detta sätt det förhåller sig eftersom det är lite oväntat snällt.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av empezar »

Gäller det alltså alla slutbetyg (även från Komvux) eller endast gymnasieslutbetyg? Undantaget gällde ju enligt vad jag minns endast gymnasiestudenter.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Carlzone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 aug 2008, 01:52

Re: Meritpoängskomplettering

Inlägg av Carlzone »

Nils: Jag såg också att man ska kunna göra det om man läser utökat program, men jag har ju inte läst utökat. Jag har dessutom redan gått ut gymnasiet, så reglerna kanske är annorlunda då?

Så enligt det första svaret du fick, så ska även jag kunna läsa kurser och ha dem på ett samlat betygsdokument och få tillgodoräkna mig meritpoängen i kvot 2 utan att mitt grundsnitt sänks? Då borde jag alltså få 21,5 i första kvoten och 22,5 i andra kvoten även om jag bara får VG i dessa två meritkurser? Kan det vara så bra!?

Jag håller tummarna för att detta ska stämma!!!
Skriv svar