De nya reglerna

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

De nya reglerna

Inlägg av timpa »

Hej!

Jag har BG 19,8 (ungefär) och jag gick ur gymnasiet i år. Planerar att plugga upp till 20,0 i höst.
Kommer jag då kunna söka i samma kvot som de övriga 20,0-orna? Hur blir det efter 2010? Tillhör jag det gamla systemet ändå?

Förhoppningsvis så kommer jag hamna i samma kvot som de med "riktiga" 20,0. I och för sig är det väl mer rättvist om de som har 20,0 från gymnasiet ska ha större chans. Men men.

Någon som vet? Har försökt läsa lite på studera.nu men det är lite svårt att förstå.

Tacksam för svar!

Tim
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: De nya reglerna

Inlägg av empezar »

Fram tills VT 2010 kommer du söka med alla andra "vanliga" 20.0:or. Från och med HT 2010 söker du i kompletteringskvoten eftersom du kompletterat ditt 19.8 till 20.0. I denna kvoten har du nog ingen chans utan 2.5 meritpoäng och ett bra HP-resultat.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya reglerna

Inlägg av Nils »

Nja, jag är inte så säker på det... två tredjedelar av alla 20,0 sägs vara kompletterade och BG1 kommer att omfatta cirka hälften av betygsplatserna. Samtidigt är systemet nytt och jag tror inte att alla de gamla okompletterade 20,0-resultaten innehåller 2,5 meritpoäng. Eftersom timpa inte nämnde något om behörighet utgår jag från att timpa läste ett naturvetenskapligt program, vilket ger rätt goda möjligheter för meritpoäng även om sådana inte aktivt har valts. Det kan gå att bli antagen med mindre än 20,0 i snitt medan det nya systemet fortfarande är nytt, förutsatt att man har nog många meritpoäng.

Timpa, vilka kurser har du läst utav följande?
* Engelska B
* Engelska C
* Matematik D
* Språk nivå 3
* Språk nivå 4
* Språk nivå 5 eller språk nivå 4 plus annat språk nivå 2
* Psykologi A
* Svenska C
* Breddning i kemi, fysik eller biologi
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

Re: De nya reglerna

Inlägg av timpa »

Tja!

Glömde att skriva det, men jag har läst samhäll på gymnasiet. Så jag ska läsa basår först och samtidigt försöka läsa upp den kursen jag har VG i för att få 20,0.

Så jag kommer hinna med att söka till två terminsstarter innan det nya börjar.
Men är det så att jag kommer hamna i den andra kvoten efter höst 2010? Jag har för mig att nån har sagt att alla som har tillhört det "gamla" systemet kommer att fortsätta göra det.

Jag har iaf läst: Engelska B, Engelska C, Språk nivå 3, Språk nivå 4, Språk nivå 5, Psykologi A, Svenska C.

Vad tror ni om mina chanser?

Förhoppningsvis kommer jag in när jag söker innan 2010. Vore minst komplicerat. Hoppas, hoppas.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: De nya reglerna

Inlägg av empezar »

timpa skrev:Men är det så att jag kommer hamna i den andra kvoten efter höst 2010? Jag har för mig att nån har sagt att alla som har tillhört det "gamla" systemet kommer att fortsätta göra det.
Nån har fel.

Eftersom du inte har behörighet med ditt slutbetyg kommer du inte ens kunna söka via direktkvoten med ditt 19.8 + 2.5 meritpoäng, tyvärr. Men som Nils säger är chanserna större att du kommer in om du söker HT '10 än om du söker VT '11 eller senare.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya reglerna

Inlägg av Nils »

Den som inte uppfyller grundläggande behörighet i sitt okompletterade slutbetyg bör anstränga sig för att bli antagen innan det nya systemet träder i kraft.

Konkurrensen i den kompletterade kvoten kommer att vara mördande eftersom den kommer att vara en tredjedel av nuvarande BG-kvotens storlek (ungefär) men det kommer fortfarande att vara massor som söker via den. I lotteri-kvoterna kommer chansen att vara cirka en tredjedel av vad den är idag och i hp-kompletterade kvoterna kommer HP-kravet att stiga - kanske hela vägen upp till de då gällande gränserna i HP-kvoten.
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: De nya reglerna

Inlägg av Dr portalen »

Nils: Tror du kravet för att bli inkallad till PIL ökar efter 2010?
Idag ligger den ju vid 1,6-1,7, kommer den då att hamna på 1,8 eller nåt sånt..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: De nya reglerna

Inlägg av Nils »

Dr portalen skrev:Nils: Tror du kravet för att bli inkallad till PIL ökar efter 2010?
Idag ligger den ju vid 1,6-1,7, kommer den då att hamna på 1,8 eller nåt sånt..
Jag tror inte att det ökar p.g.a. 2010-ändringarna. Det kan dock öka ifall fler börjar skriva bra hp-resultat, ifall fler vill bli läkare eller ifall antalet PIL-provplatser (som tilldelas enligt hp) minskar.
Dr portalen
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 apr 2008, 21:31

Re: De nya reglerna

Inlägg av Dr portalen »

Okej, lite lugnande besked i alla fall :)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: De nya reglerna

Inlägg av Bernardo »

PIL är påväg bort. Har hört att administrationen på KI tycker det är alltför dyrt att fortsätta med PIl. Jag tror inte PIL kommer att finnas kvar länge till.
Skriv svar