Komplettering

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

Komplettering

Inlägg av timpa »

Hej!

Jag gick ut gymnasiet med 31 MVG och 1 VG. VG i projektarbete.
Nu planerar jag att läsa upp, komplettera, kursen projektarbete för att få
20,0 och därmed kunna komma in på läkarprogrammet.

Är det någon som har gjort liknande? Görs komplettering (särskild prövning kallas det också om jag har förstått rätt) på Komvux eller på en gymnasieskola?

Om jag då lyckas att komplettera projektarbetet till MVG och därmed får 20,0, är jag då med och konkurrerar om platserna som alla andra 20,0:or? :) Kommer jag att konkurrera i kvot 1 även efter 2010? Har hört lite olika, och texten nedan från www.hvs.se är en aning förvirrande.

Om INTE, krävs alltså att jag ser till att få 20,0 och tar mig in på läkarprogrammet innan 2010, eller?

"Övergångsbestämmelser
Gymnasial utbildning
Sökande med slutbetyg från gymnasieskolan och sökande med slutbetyg och samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning som, innan ändringarna träder i kraft den 1 januari 2010, uppfyller kraven på grundläggande behörighet enligt nuvarande bestämmelser ska även fortsättningsvis anses ha grundläggande behörighet."

Tack! Och lycka till alla som har sökt till hösten! :)

/ Tim
grolle
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 maj 2008, 15:48

Re: Komplettering

Inlägg av grolle »

Hej!

Jag har läst upp/gjort prövning i många ämnen. Komvux betyder ofta att du läser om hela kursen, men jag tror att det finns regler som säger att man inte får läsa om en kurs där man fått bättre betyg än G. Vad det gäller prövningar bestämmer respektive gymnasium hur och när det går till. Jag misstänker att prövning i projektarbete kan skilja sig från prövning i "normala" ämnen. Se till att omgående kolla upp med gymnasieskolor i din närhet hur det i så fall skulle gå till. Det är ingen självklarhet att du får göra en prövning när det passar dig.

Med erfarenhet från mina prövningar kan jag säga att det kan vara så att de bara genomförs 1-2 ggr/år. I ämnen där nationellt prov förekommer genomförs prövningar i allmänhet bara i samband med dessa prov. Fast olika gymnasieskolor har olika regler. Jag fick köra bil 20 mil till en skola för att få mitt MVG i Eng B i tid...

Du har gott om tid på dig, men jag skulle ändå ta tag i saker o ting så fort som möjligt. Blir du inte klar innan 2010 hamnar du i kompletteringskvoten. Fixar du det snart slipper du den kvoten. Se dock till att skriva HP då många universitet använder sig av HP som särskiljningskriterium. Tittar du på "läkare" länken på denna sida ser du att det krävs minst 1,6 på HP med 20.0 i betyg för att antas. Vet inte hur bra du är på HP, men det är något som absolut går att träna upp. Har du inte skrivit det några gånger redan kan det behövas några gånger för att nå ett bra resultat.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Komplettering

Inlägg av Bernardo »

Att höja projektarbete är ganska mäkigt kan jag tänka mig. Du måste få en enskild handläggare på ÅSÖ gymnasium eller dylikt, och sedan skriva ett helt nytt projektarbete som sedan ska betygsättas. Fy fan, skulle inte vilja vara i dina kläder.

Du kommer förmodligen söka i kvot 2 om du inte kommer in innan 2010. Du hinner ju. Skriv ett bra HP (om du inte redan har ett) och höj projketarbete nästa termin, så kan du komma in till VT-09.
Lotta
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 maj 2008, 18:56

Re: Komplettering

Inlägg av Lotta »

Bernardo skrev:Att höja projektarbete är ganska mäkigt kan jag tänka mig. Du måste få en enskild handläggare på ÅSÖ gymnasium eller dylikt, och sedan skriva ett helt nytt projektarbete som sedan ska betygsättas. Fy fan, skulle inte vilja vara i dina kläder.

Du kommer förmodligen söka i kvot 2 om du inte kommer in innan 2010. Du hinner ju. Skriv ett bra HP (om du inte redan har ett) och höj projketarbete nästa termin, så kan du komma in till VT-09.

Det är inte alls särskilt jobbigt att göra prövning i projektarbete. Du träffar din handledare, diskuterar vad du vill skriva om, har mailkontakt under arbetets gång och sedan träffar honom eller henne i slutet för att lämna in arbetet. Inte särskilt svårt.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Komplettering

Inlägg av Bernardo »

Jag menade mest att det är drygt att skriva ett helt projektarbete, när man redan skrivit ett.
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

Re: Komplettering

Inlägg av timpa »

Tack för svaren!

Jag har kollat upp möjligheten att göra särskild prövning. Det sker mellan 1 september och 30 april på den skolan jag planerar att välja. Förhoppningsvis kommer det att gå vägen.

Dock undrar jag hur det går till när man väl har gjort den särskilda prövningen. På studera.nu och mina sidor finns ju för tillfället mina gymnasiala meriter - alla kurser med betyg. Om jag nu skulle få MVG på det nya projektarbetet (hoppas, hoppas :D), hur ändras betyget? Byts VG:t ut mot MVG:t automatiskt eller kommer jag ha ett samlat betygsdokument?

Ja, jag ska satsa på att skriva ett bra högskoleprov. Förhoppningsvis går det vägen. Förresten, har hört talas om att HP ska ändras? Finns det någon källa till det?

Jag kommer att söka in till läkarprogrammet två gånger innan hösten 2010 - Ht 2009 och vt 2010. Förhoppningsvis tar jag mig in då.

Är det någon som står inför en liknande situation?

Ha det!

Tim
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Komplettering

Inlägg av Bernardo »

Ditt betyg byts inte ut. Du kommer få ett samlat betygsdokument med det nya betyget stående under "enskilda kurser". Det går alltså inte att "dölja" att man höjt; ditt slutbetyg från gymnasiet ändras aldrig.
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

Re: Komplettering

Inlägg av timpa »

- Bernardo

Okej. Gissade att det var så. Men hur funkar det med betygssnittet då? Det står inget om det på mina sidor på www.studera.nu. Jag vet ju att det är ungefär 19,9. Men när jag läst upp projektarbetet vill jag ju att det ska bli 20,0, även om det är ett samlat betygsdokument.

Sker ändringen av betygssnittet automatiskt då? Och hur ska man isåfall kunna veta att det verkligen har ändrats?

Hoppas ni förstår frågan :)

Tim
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: Komplettering

Inlägg av karloz »

Jag var i ungefär samma sits som du är i. Jag skickade in mitt betygsdokumentet från komvux till VHS och efter en vecka eller två så fanns den registrerad på studera.nu. Ja, ändringen av betygssnittet sker automatiskt. På "följ din anmälan" stod det att mitt snitt var 19,91 innan men nu efter kompletteringen har registrats står det 20,00 istället... Så allt du behöver göra är att skicka in ditt betygsdokument och sen sker resten automatiskt av VHS....
timpa
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2008, 18:58

Re: Komplettering

Inlägg av timpa »

Karloz: Tack för svar!

Känns bra att veta hur jag ska gå till väga. Då borde det inte vara några problem =)

Tim
Skriv svar