MVG i alla naturkurser på ett år?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Spock »

Tror ni att det är realistiskt att läsa in alla naturämnen (med MVG i betyg såklart) på ett år? Är det någon här som har liknande erfarenhet?

Alltså: Ma B Ma C Ma D Ma E Bi A Bi B Ke A Ke B Fy A Fy B /12 mån :tummeupp:
Antaris

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Antaris »

Jag säger som så här : Impossible - no. Improbable - yes.

Biologi är enkelt, kemi är roligt, även fast A kursen har mycket att ta in.
Matte går att plöja igenom, fysik kurserna... ja, B kursen är ganska tung.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Spock »

Precis mina tankar. De är alla roliga och intressanta ämnen, men precis som du säger så kan fysik B kräva en del tid. Man kanske ska säga 1,5 år, för säkerhetens skull. Tror du att man skulle komma in med ett VG/C i fysik B, om man för övrigt har MVG/A i allt + full merit? Och nu snackar vi typ VT/HT 2013 i GBG.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Odur »

Spock skrev:Tror ni att det är realistiskt att läsa in alla naturämnen (med MVG i betyg såklart) på ett år? Är det någon här som har liknande erfarenhet?

Alltså: Ma B Ma C Ma D Ma E Bi A Bi B Ke A Ke B Fy A Fy B /12 mån :tummeupp:
Det var exakt det jag gjorde på Komvux. Så omöjligt är det absolut inte.
Jag pluggade MaB på distans på sommaren, och resten på naturvetenskapliga basåret. Alltså rätt exakt 12 mån.

Sen att jag inte hade nytta av det (betygsmässigt, inte kunskapsmässigt) är en annan femma. Jag var ju tvungen att söka in på högskoleprov då jag hade för gammalt slutbetyg från gymnasiet för att kunna räkna meritpoäng.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Spock skrev:Tror ni att det är realistiskt att läsa in alla naturämnen (med MVG i betyg såklart) på ett år? Är det någon här som har liknande erfarenhet?

Alltså: Ma B Ma C Ma D Ma E Bi A Bi B Ke A Ke B Fy A Fy B /12 mån :tummeupp:
Allt är möjligt tycker jag! :ja:
Mustafa Al-Attar
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Spock »

Helt rätt tänk!
Antaris

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Antaris »

För att fortsätta på spåret som har gått igenom denna tråd.

Vill du verkligen så är det absolut inget hinder, så länge motivationen är på tiptop och du är beredd att lägga ner den behövliga mängden plugg så går allt.

Jag läste upp Fy B, Ma D, samt läste Ke B och Bi B på ett halvår, nu fick jag iofs bara MVG i biologi och VG på resten (behövde bara kurserna, betyg var inte allt för viktiga för mig)
Jag läste upp Ma B, C och D på ett sammanlagt år (B en termin, C över sommaren, D på andra terminen)

Jag tog en diskussion med lärarna och gjorde upp en plan, samt läste Fy B på distans (Fysik läraren jag har tillgänglig på den skolan där jag gjorde det var minst sagt konstig och gick inte att samarbeta med)

Som sagt - Vill du så kan du, det finns inget som stoppar dig, så länge du orkar hålla uppe "puffet"
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: MVG i alla naturkurser på ett år?

Inlägg av Spock »

Absolut. Allting går, så länge man har viljan och motivationen. Det de flesta faller på är just bristen på motivation. Självklart klarar vem som helst (med en normal intelligens) att sätta MVG på alla kurser, men få är motiverade att göra så. Sedan måste jag säga att det är en rejäl skillnad att läsa på Komvux än de som läser på gymnasiet. Gymnasisterna har en tidspress att de måste vara klara inom programmets längd. Vi som inte har något slutbetyg och läser på komvux skulle i praktiken kunna läsa samma kurser på fem år och glida igenom de men fortfarande sätta MVG utan tidspressen som de på gymnasiet har.
Skriv svar