Varför valde jag inte Rumänien?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Varför valde jag inte Rumänien?

Inlägg av Veckan »

Ibland så funderar jag på om jag valde rätt. Jag valde att höja mina betyg och jobba, och resa istället för att åka till Rumäninen.

De slipper AT, de har en intressant historia, och jag har en barndomsvän som läsen i en stad som heter Cluj, det finns två examinatorer så som sätter Godkänt för 1000 Euro. Han klarade två tentor från Phuket och med internetdosan. Jag visste inte att han var så tvivelaktig, men han menade att det var allmänt känt( för de som började år 2009). Jag tycker att det är regelvidrigt, men de tjänar ju så mycket i månaden så man förstår att de vill spä ut kassan.

Jag tycker att alla som ska jobba som läkare i Sverige, måste genomgå AT. Slipper även de i Litauen , Ungern och Polen? Det känns som om muthistorierna låter något som just rumänerna har problem med i synnerhet, inte de andra länderna i allmänhet. Ni som är i Rumänien, hur funkar det?
Doffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2016, 01:30

Varför valde jag inte Rumänien?

Inlägg av Doffe »

Jag ska kopiera en text som jag skrev i en annan tråd:

"Efter att själv ha studerat i Rumänien så kan jag lite kortfattat säga att mycket att det som skrivs i artiklarna känns igen. Jag har själv aldrig sett någon "öppen" korruption där en lärare tar emot någon form av betalning för att man ska få ett betyg i ett visst ämne, det går en del rykten dock att vissa ska ha klarat sig den vägen.

Vad jag i alla fall kan säga är att fusket är väldigt utbrett och många elever har förutom i några få ämnen fuskat till sig en väldig massa ECTS poäng. En sak som också bör poängteras är att vad som räknas som fusk i te.x Sverige är inte ansett som fusk i Rumänien. Exempelvis vad gäller plagiat och referenshänvisning mm.

Vad som också är anmärkningsvärt är att alla de ämnen som krävs för grundläggande behörighet i Sverige (kemi, fysik, biologi och matematik) är inget krav i Rumänien utan är bara ett plus vid antagningen och det finns därför en stor andel svenska elever i Rumänien som i princip bara gått ut gymnasiet (ibland tom. utan slutbetyg) utan att ha läst ett enda av dessa naturvetenskapliga ämnen på gymnasienivå.

Rent allmänt så håller kvalitén på utbildningen i Rumänien en betydligt lägre nivå än vad den i te.x Sverige gör i synnerhet vad beträffar organisation och praktisk utövning."


Sent svar men ändå :)
Skriv svar