Varför så olika placeringar hösttermin, vårtermin?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Varför så olika placeringar hösttermin, vårtermin?

Inlägg av woop »

Jag sökte läkarprogrammet i hela landet både inför HT 2010 och VT 2011.
Jag blev reserv båda gångerna, men med så stor skillnad som 200 mot 20. Att den andra sökningen är inför vårterminen samt att Örebro har tillkommit som studieort förstår jag påverkar siffrorna, men hur går annars reservantagningen till? Man lottas alltid till sitt nummer?
Med andra ord, är det en "slump" att jag fick en så pass mycket bättre placering denna gången?
pokereve
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2010, 16:15

Re: Alltid lottning?

Inlägg av pokereve »

woop skrev:Jag sökte läkarprogrammet i hela landet både inför HT 2010 och VT 2011.
Jag blev reserv båda gångerna, men med så stor skillnad som 200 mot 20. Att den andra sökningen är inför vårterminen samt att Örebro har tillkommit som studieort förstår jag påverkar siffrorna, men hur går annars reservantagningen till? Man lottas alltid till sitt nummer?
Med andra ord, är det en "slump" att jag fick en så pass mycket bättre placering denna gången?
Det är betydligt mindre söktryck på VT :)
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Alltid lottning?

Inlägg av woop »

Blev reserv 4 i Umeå nu i antagningsbesked 1, men vill helst läsa i Lund där jag bara blev reserv 22. "Risken" är ju större att jag kommer in i Umeå .. Vågar man tacka nej?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alltid lottning?

Inlägg av Nils »

woop, har du skrivit högskoleprovet?
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Alltid lottning?

Inlägg av woop »

Nils skrev:woop, har du skrivit högskoleprovet?
Jepp, tre gånger och har fått 1,6 alla gånger.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alltid lottning?

Inlägg av Nils »

Sökte du med eller utan kompletterade betyg?

Ifall det rör sig om kvoten utan kompletteringar så är det nog bara normalt att det blir kraftiga variationer mellan höst- och vårantagningar eftersom den kvoten inte fylls på så mycket efter höstantagningen...
woop
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 dec 2010, 15:27

Re: Alltid lottning?

Inlägg av woop »

Nils skrev:Sökte du med eller utan kompletterade betyg?

Ifall det rör sig om kvoten utan kompletteringar så är det nog bara normalt att det blir kraftiga variationer mellan höst- och vårantagningar eftersom den kvoten inte fylls på så mycket efter höstantagningen...
Utan kompletterade betyg.
Hela problematiken är egentligen att jag var helt inställd på att göra andra grejer till våren som att åka på en volontärresa och därefter jobba. Jag räknade inte med att komma in.
Så nu står jag inför valet om jag ska ta min plats för att säkra den (och därefter möjligtvis ta studieuppehåll någon gång) eller om jag ska göra allt det andra jag vill.
Jag tog studenten i våras och tänkte egentligen utnyttja den naturliga luckan emellan gymnasium och universitet nu i något år, eftersom att när jag väl börjar på en utbildning vill jag nog göra den i ett stycke, utan pauser.
Samtidigt är det min dröm att plugga medicin, speciellt i Lund.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Alltid lottning?

Inlägg av Nils »

Jag tror att Umeås intervjukvot skall ha intervjuresultat som är giltiga i tre år (om inget ändrats nyligen), d.v.s. ifall du ansöker den vägen igen så gör du inte om intervjudelen. Ifall du presterade bra nu så bör dina chanser till hösten vara hyfsat goda, såvida inte antalet platser där krymper inför ht'11.

Vad gäller oddsen i BI-kvoten törs jag inte sia om framtiden för resultat lägre än 22,5; det är mycket möjligt att kraven återigen blir högre nu till hösten (säsongsvariationer) och att ditt resultat inte räcker förrän till nästa vårtermin - eller kanske inte alls då.

Du kan förstås skriva högskoleprovet för att försöka komma in den vägen i händelse av stärkt konkurrens; att höja 1,6 till 1,8-1,9 är inte omöjligt.
Skriv svar