Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Med den nya sexåriga läkarutbildningen finns det inte längre någon möjlighet att påbörja den gamla läkarutbildningen och tillgodoräkna sig terminer för att byta studieort. Det satte käppar i hjulet för en läkarstudent i Göteborg som ville flytta med sin sambo till Uppsala.

Du kan läsa mer här:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/04/svarare-byta-studieort-pa-gamla-lakarutbildningen-nar-nya-sjosatts/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

En logisk konsekvens av detta är att byten från utlandet till senare termin vid Sveriges gamla läkarprogram kan upphöra helt. Då kommer färre svenska läkarexamina att utfärdas under flera år, med början om drygt ett år (det har tidigare inte gått att tillgodoräkna de sista 2-3 terminerna, enligt tidigare information).

Detta kan lindra konkurrensen om AT-platser men samtidigt förvärra den om BT-platser, jämfört med om det gamla läkarprogrammet bara hade fortsatt som tidigare.
Docidoci

Re: Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Docidoci »

Hej Nils!
Hur mycket kommer det påverka/lindra AT-konkurrensen? Kan du utveckla lite mer där?
(Jag går första terminen nu).
Tack för din analys/prognos!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Ärligt talat vet jag inte hur mycket det kan röra sig om, eftersom jag inte har tydlig statistik över antalet ortbytare - än mindre över hur stor andel som utgörs av läkarstudenter som byter från utlandet, eller hur det antalet har varierat över tiden. Det kan alltså hända att effekten i slutändan blir ganska liten.

Jag har dock börjat gräva vidare i detta.
Docidoci

Re: Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Docidoci »

Ok. Jag förstår.
Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Svårare byta studieort till gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Uppdatering:

Lärosätena hade inte exakt statistik över hur många byten som görs. Därför fick det istället bli uppskattningar av hur många byten det kunde röra sig om. Summan av svaren pekar mot flera tiotal byten per "terminskullskohort" när hela landet summeras, och det är möjligt att studenter från utlandet kan utgöra runt hälften av dessa.

Vid ett fortsatt bytesstopp, som hindrar utlandsstudenter från att byta till Sverige, blir alltså effekten på AT-konkurrensen troligen inte enorm i slutändan - kanske något tiotal färre "AT-konkurrenter" fördelat på hela landet, i en situation där utgångsläget är att det finns för få AT-platser och det finns många från tidigare årskullar som ännu inte fått AT och är med och konkurrerar om platserna.

Eventuella förändringar i examensfrekvensen, eller tillgången på AT-platser, lär alltså spela större roll.

Vad gäller frågan om studieortsbyten var ett oväntat bifynd att ett lärosäte redan fortsätter tillåta studieortsbyten till det gamla läkarprogrammet, se nedanstående debattartikel:
Läkartidningen: Hindra inte läkarstudenter från att byta lärosäte
Skriv svar